Holy Quran is My Name
Kitab Suci Al-Quran adalah nama ku

I am a book in elegent prints
Aku buku kitab yang dicetak dengan sangat cantik

To know my name have are some hints
Untuk tahu tentang aku ada beberapa petunjuk

Rich in cover and nicely bound
Aku di beri sampul mewah dan indah

I found in every Muslim home
Aku pasti ada disetiap rumah orang Muslim

In hearts of Muslim I am rarely found
Di dalam hati setiap Muslim aku jarang ditemui

High on a shelf, I am kept
Aki di letakkan di atas rak yang tinggi

Forgotten there, I am left
Di biarkan disana, aku ditinggal dan dilupakan

Sometimes they put me on dirty places to dispel ghost and jinn as they said
Terkadang aku diletakkan ditempat-tempat kotor, katanya untuk mengusir hantu dan jin

And forgotten there, I am left too
Dan disana juga aku dibiarkan, ditinggalkan dan dilupakan

With respect I do get of kiss after reading
Dengan penuh hormat aku banyak dicium setiap kali selesai dibaca

But,
Tapi,

My main point is what they always miss
Pelajaran dan petunjuk utama yang ada padaku selalu dilupakan

Neglecting the message inside me
Mereka mengabaikan pesan yang ada padaku

At times I am used used for phony swear
Ada kalanya aku digunakan untuk bersumpah palsu

My true case is very-very rare
Kegunaanku yang sebenarnya sangat-sangat jarang diperhatikan

A miracle I am that can change the world
Sungguh betapa ajaibnya aku bisa mengubah dunia


All one has to do is understand my word
Yang semestinya mereka lakukan adalah memahami perkataanku

So, you must read me, and learn me
jadi, seharusnya bacalah aku, dan pelajarilah aku

Look what i must told to you
Perhatikan apa yang harus aku katakan untuk mu

I have law
Aku punya hukum

I have wisdom
Aku punya kebijaksanaan

I have treasure
Aku punya sesuatu yang sangat berharga

So, much so there is no measure
Dan banyak yang aku punya yang tak bisa kau hitung

I'm your savior
Akulah sang juru penyelamatmu

I'm your guide
Akulah penuntutmu

I'm from Allah Creator of universe
Aku diturunkan dari Allah Sang Pencipta alam semesta

I was taught by our Prophet Muhammad saw and dependent with tear and blood
Aku diajarkan oleh Nabi Muhammad saw dan dipertahankannya dengan air mata dan darah

Right from wrong is my fame
Memperingatkan kebenaran adalah kemahsyuranku

So, you must read me, learn me, told everyone the contant of me.
Maka, bacalah aku, pelajarilah aku dan sampaikanlah isi yang ada padaku

Because
Kerana

Holy Quran is My name
Al-Quran Al-Karim adalah nama ku

QS 25 al-Furqan: 1-2
Must blessed is the One who revealed the statute Book to His servant, so he can serve as a warner to the whole world
Maha suci Allah yang telah menurunkan al-Furqaan (al-Quran) kepada hambaNya agar dia menjadi pemberi peringatan kepada seluruh alam.

The One to whom belongs all severeignty of the heavens and the earth. He never had son, nor does He have any partners in severeignty. He Created everything in exact measure precisely, He designed everything.
Yang kepunyaan-Nya-lah kerajaan langit dan bumi dan Dia tidak mempunyai anak. dan tidak ada sekutu bagiNya dalam kekuasaan (Nya), dan Dia telah menciptakan segala sesuatu, dan Dia menetapkan ukuran-ukurannya dengan serapi-rapinya.

You might don't care about this send many jokes you want to, but in the name of Allah, Quran is your testimony in the last day
Kamu boleh tak pedulikan pada hal ini, silakan kirim banyak kelakar yang kamu mahu, tapi demi Allah, Qur'an adalah persaksian untuk mu di hari akhir nanti.

If you find it useful, please feel free to forward to your near and dear ones.
Jika peringatan ku berguna, sebarkan kepada semua yang kau mahu

Jazakallah..



::..nota jari..::

entri kali ni ana dapat idea apabila ana sedang menjelajah ke taratak kesukaan ana..Di sini
Dah lama dah idea ni..tp terbantut sikit...
Ana harapkan kedatangan Ramadhan kali ini kita semua dapat berhijrah ke arah yang lebih mendekatkan diri kepada Allah & dapat meng'kebal'kan iman kita untuk menampung SEBELAS bulan yang akan datang..insyaAllah...
Semoga terus istiqomah dalam membaca kalam suci Nya...
Sebulan puasa kita pastikan dapat KHATAM 30 juzuk..
Bermakna sehari 1 juzuk..
1 juzuk mengandungi sepuluh helai..
Setiap kali habis solat baca dua helai...
insyaAllah...jom Bertadarus..!!


wassalam..


by~setanggi syurga~

3 Mujahid & Mujahidah Tinggalkan Pesan:

encik kerani said...

Macamana quran nak lekat di hati. Orang sekarang tafsir quran ikut sedap hati je.

Ketika terawikh tadi, imam tahfiz tu (muda lagi) bacakan surah tentang 'kutiba alaikumul qisos'. Lepas tu, ketika tazkirah di pertengahan tarawikh, dia menjelaskan pula yang lebih kurang bunyinya begini :

'walaupun quran nyatakan 'kutiba' sebagaimana 'kutiba alaikumu ssiuyaam' tetapi janganlah kita anggap islam itu hanya dari segi hukum islam sahaja. banyak lagi cara untuk menaikkan islam seperti jatidiri di kalangan pemuda dan tidak bertelegah sesama islam.'

SUSAH SANGAT KE NAK CAKAP YANG 'KUTIBA' TU MAKSUDNYA WAJIB??

Bukankah quran itu kalimah Allah? Tolak satu ayat (atau satu huruf sekalipun) dari kalimah Allah bukankah itu keluar dari islam namanya?

~sEtAnGGi SyurGA~ aka NurHidayah Ali said...

itulah dinamakan manusia...sentiasa silap & buat silap...
dan kita juga manusia turut tertipu..itu lah kenapa pentingnya kita utk belajar ilmu..!

Inspector Saahab said...

terasa.
dan komen di atas juga menusuk
stalk post lama anda :)
banyak ibrah in sha Allah

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...