Firman Allah
"Orang-orang yang beriman dan hati mereka menjadi tenteram dengan mengingati Allah, ingatlah, hanya dengan mengingati Allah hati akan menjadi tenteram,"

Alhamdulillah..Alhamdulillah..Alhamdulillah..
Sujud syukur kepada pemilik hati dan jasad ini, Allah swt..
Selawat dan salam ke atas kekasih-Nya, Rasulullah saw serta kepada para sahabat baginda...

InsyaAllah...

Syukur pada Ilahi kerana masih lagi memberi diri ini nikmat hidup, kesihatan, iman dan Islam...
Ya Allah..
Ampunlah dosa-dosa ku, atas keterlanjuran hati, kata-kata mahupun perbuatan yang disedari atau tidak disedari...
amiinn...

Hari ni tak dak pa yang ana nak kongsikan...
Cuma hati ini sering tertanya-tanya...

Persoalan ana..

ADA JUGAK KER ORANG YANG TAK SUKA TENGOK KITA BERUBAH KE ARAH KEBAIKAN??

Murobbiah ana pernah berpesan...
"Bila kita tak menyukai seseorang, maka percayalah bahawa orang itu pun tidak menyukai kita..."
Jadi....
Janganlah saling benci-menbenci, tapi bencilah akan perangainya sahaja jika perangainya yang akan membuat Islam dipadang serong oleh agama-agama lain...

*perbezaan agama Islam dgn agama lain adalah SOLAT..

Berbalik pada persoalan ana..
Mengapa ya perlu ada rasa seperti itu??
Tidakkah kita sebagai "sahabat" seagama patut menyokong + memberi semangat + memberi dorongan + berkata-kata benar kepada "sahabat" kita yang berubah ke arah kebaikkan agar "sahabat" kita itu  ISTIQOMAH..??

mmmmm.....
Ana slalu teringat akan kata-kata lecturer ana kat kelas..."PROBLEM" iaitu bermaksud masalah....
Adakah kita mempunyai masalah HATI yang masih lagi tak settle??

"Setiap kali insan melakukan suatu dosa, maka terbentuknya satu bintik hitam di hatinya. Namun, jika ia bertaubat kepada Allah swt akan terhapus bintik hitam tersebut. Namun, jika ia tidak bertaubat sehingga membiarkan hatinya terus dalam dosa dan kemaksiatan maka hati itu akan terus menghitam dan bertambah kekotorannya. Dan akhirnya ia menjadi keras, kaku dan terus mati..!"

Sahabat sahabiah sekalian...

Para ulama telah membahagikan hati ini kepada 3 jenis..
1) Hati yang hidup
2) Hati yang sakit
3) Hati yang mati

"Hati yang hidup"
Kata para ulama, hati yang hidup adalah hati yang segar, kuat hubungannya dengan Allah swt dan hati ini adalah hati manusia-manusia yang sentiasa takutkan Allah swt.

Jiwa dan perasaannya sangat-sangat mencintai, merindui dan menambakan keredhaan Allah swt..
Hati ini sangat gementar apabila dibacakan ayat-ayat Allah swt.. Ia takut kemurkaan, dan azab api neraka Allah swt..
Ia sangat halus dan unik..

Lihatlah hati yang hidup..



Dambaan semua insan yang disapa dengan Hidayah Allah swt.


"Hati yang sakit"

Hati ini adalah hati yang didalamnya penuh dengan calaran, gurisan dan bintik-bintik hitam akibat dosa dan maksiat..
Hati ini selalu lupa dan lalai..
Terus terjerumus ke lembah kehinaan...

Lihatlah hati yang sakit..



Dosa dan maksiat sering kali dilakukan ketika imannya benar-benar lemah..
Namun, sejurus kemudian ia akan menyesali dan mengisafi dirinya..


"Hati Mati"
Hati Mati adalah hasil daripada perbuatan dosa dan maksiat yang berulang-ulang kali sehingga hati hitam sepenuhnya..
Kemudian Hati itu terus kaku, keras dan tidak lagi dapat ditembusi dengan cahaya keimanan..

Hati mati tidak dapat tersentuh dengan kalam-kalam nasihat daripada ayat-ayat suci al-Quran dan hadis-hadis sentuhan hati daripada Kekasih Allah..

Ia keras...Hitam..Jijik dan terus jijik..

Lihatlah hati yang mati..



Ia semakin parah dan akhirnya ia terus mati terkubur di dalam jasad seorang manusia yang masih bernyawa..

Tanyalah hati mu..sahabat-sahabat..tanyalah hati kalian..dimanakah keberadaan hati kita??

Hati hidup, hati sakit atau kah hati mati...

Bayangkan rupa bentuk hati yang bagaimanakah yang akan kita persembahkan disaat hari pertemuan kita dengan Allah swt??

Hati yang jijik, hitam, kotor, bernanah, tercalar, rosak dan punah dengan kesan-kesan akibat dosa & maksiat..??

ATAU

Dengan hati yang bercahaya dengan keimanan, keyakinan dan kepasrahan kepada Allah swt. Hati yang tenang, tenteram, bersih, jernih, putih dan sentiasa puas untuk mengikrarkan bahawa Allah swt itu adalah rabb-Nya..

sumber : bro hamzah


::..nota cinta ummi..::

Masa ana dapat crita tu ada terdiam..tergamam..menangis dalam hati...T__T..(time tgh dengaq kawan crita)

balik bilik terus call ummi..
dengaq ja suara ummi rasa kelu lidah nk berbicara..
hanya butiran ayaq jernih yg tak tertahan tumpah jua membasahi niqab hasil dari tangan ummi...
sampai kan berkali-kali ummi beri salam coz ana hanya diam..
esakkan demi esakkan...
akhirnya ana dpt bsuara...

"Rindu Ummi.."

hanya 2 pkataan..T__T

ummi nasihat itu ini..
lega tak terkira bila dengaq nasihat daripada seorang ibu...

masih terngiang ditelinga ana ayat last sekali dari ummi..

"Pandangan Allah yang kita mahukan"
"doakan agar 'sahabat' anak ummi ini berubah ke arah kebaikkan suatu hari nnti"

"TERUSKAN ISTIQOMAH MU"

by~shha aina


2 Mujahid & Mujahidah Tinggalkan Pesan:

GAPURA ILMU said...

best entry :)

~sEtAnGGi SyurGA~ aka NurHidayah Ali said...

syukran...^^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...