"KECANTIKAN ABADI TERLETAK PADA KEELOKKAN ADAB DAN KETINGGIAN ILMU SESEORANG, BUKAN TERLETAK PADA WAJAH DAN PAKAIANNYA'
~HAMKA~

Assalamualakum sahabat & sahabiah yang dirahmati Allah sekalian...
Semoga sentiasa berada dalam lindungan-Nya..
InsyaAllah..^^

Suka ana akan kata-kata dari sebuah blog sahabat ana dalam buku yang dibedah olehnya "TENTANG CINTA" karangan Pahrol Mohd Juoi..

Secantik mana pun kita selawa mana pun kita
Namun kalau perangai 'hodoh'
tidak beradab
tidak berilmu
orang akan pandang hina pada kita..

Namun jika perangai elok, sopan ditambah lg dengan kecantikkan yg dianugerahkan, maka ramai lagi lah orang berkenan..
Kecantikkan awak tu adalah EXTRA bagi awak & awak kena lah bersyukur...^_^

Namun..
Disebalik kecantikkan wanita ini
macam-macam dugaan yang perlu ditempoh..
Allah memberi ujian kepada seseorang untuk menilai sejauh mana & setinggi mana iman kita terhadapnya...
Manusia yang mampu bertahan, Allah akan memberikan ganjaran disyurga kelak...

InsyaAllah..aminnn...^^

Ana nak kongsi kisah sahabat ana..crita ni dari sahabat dia..dia plak crita kat ana..faham sendiri la..hehee..

crita zaman dulu kala..
tak dak kaitan ngan yg hidup atau yang sudah meninggal dunia..
tapi boleh memberi iktibar..

Ada seseorang perempuan...
cantik..lawa..berilmu..keluarga berharta...
baik..ramai yang suka & ramai jugak yang membenci...

Ramai yang suka sbb dia baik budi pekerti...
Namun yang tak suka tu sebab LELAKI..
Ramai lelaki nak menjadikan dia isteri..huummmm...

Tak terkiralah ramainya...
Ada yang suka kat dia walaupun dah ada gf (hubungan xsah)..
Tapi perempuan ni hanya melayan sebagai sahabat sahaja...

Sampaikan perents pihak lelaki dah jumpa & suka pada perempuan ni...
Tapi disebabkan masih belajaq, tiada apa yang perempuan ini boleh lakukan...
Hanya terpaksa bersabaq dan meminta UMMI ABI nya mendoakan agar dia tidak diganggu oleh mana-mana lelaki serta perempuan yang tidak berilmu..
(doa ummi & abi penting tau..)

Ramai yang membenci kerana tidak faham akan hukum agama..
Menuduh perempuan ini macam-macam sedangkan dia sangat baik...
Sehingga kawan baiknya sendiri menjadi musuh...
tempat mengadu hanya pada keluarga...
Serta rakan yang sangat memahami ilmu agama..
Sesungguhnya setiap IDAMAN WANITA SOLEHAH itu lelaki yang soleh...
Yang dapat memimpin mereka serta anak-anak ke jalan yang diredhaiNya..
Jika belum apa-apa lagi dah minta couple & macam-macam so kita boleh taulah iman kita sejauh mana...

Perempuan ini sedang menanti seseorang yang bakal menjadi penyeri hidupnya...
Serta rakan-rakan yang membenci serta yang sayang pastinya menanti siapakah lelaki bertuah yang akan menjadi pemiliknya..^^

Untungnya perempuan ni...(nak jadi baik cam dia..^^)
Kita boleh lihat orang baik-baik..ni tentunya menjadi idaman setiap insan..
Jadi..jagalah perangai kita sekarang ini...
kerana 'effect'nya untuk anak-anak kita nanti..
Jika kita mahukan generasi Islam yang berjaya, didiklah diri kita untuk menjadi salah seorang daripadanya...

Tidak perlulah kita mencari yang soleh/solehah tetapi JADILAH yang soleh/solehah..

Jika kita baik, insyaAllah..kita akan mendapat yang baik-baik juga...
aminnn...


gambar sekadar hiasan..sungguh cantik serta soleh & solehah pasangan ini..^^


::..nota tangan..::

Jagalah HATI...
Jangan kau kotori..
Jagalah HATI lentera hidup ini..

~sayang ummi & abi~


by~ss

9 Mujahid & Mujahidah Tinggalkan Pesan:

tqaroslan said...

semoga kita juga dapat memperbaiki diri menjadi muslimah yang lebih baik! =)

iqbalsyarie said...

Indah sekali kata-kata HAMKA, sama seperti susunan ayat dalam post ini.

AL-QASSAM said...

berpurdah itu manis.. macam mana manis xpernah tengok pun.hehe

~sEtAnGGi SyurGA~ aka NurHidayah Ali said...
This comment has been removed by the author.
~sEtAnGGi SyurGA~ aka NurHidayah Ali said...

tqaroslan~insyaAllah...sama2 kita doakan..=>

iqbal syarie ~syukran atas kunjungi enta...yup,suka ana akan kata2nya..

alqassam~insyaAllah..anugerah Allah kpd hamba2-Nya..

April 24, 2011 4:27 AM

aiEz said...

suka entri yang ni..byk ilmu yg dapat kat cni..moge manfaat pd semua..

~sEtAnGGi SyurGA~ aka NurHidayah Ali said...

aiez~syukran atas kunjungannya..insyaAllah..

zAi said...

nk kawen g gk la..

~sEtAnGGi SyurGA~ aka NurHidayah Ali said...

^^..bnda baik kena pcepatkan...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...