Dimalam yang hening, merupakan malam pertama bagi sepasang suami isteri ini.. Malam yang dinanti-nantikan oleh sepasang mempelai yang baru hangat diraikan dalam majlis kenduri tengahari tadi..

Alam bagaikan mengerti, hujan rintik2 dan sejuk yang nyaman di perkampungan seperti ingin membasahkan kehangatan suami isteri malam ini...

Satu yang mengesankan ialah inilah kali pertama mereka bersua muka, menatap wajah pasangan dengan lebih dekat, menyentuh kulit mulus isteri yang dicintai dan inilah debaran malam pertama bagi mereka..

Sebelum ini mereka tidak pernah sedekat ini, jika adapun bertemu dihadapan keluarga masing2..Jika adapun bertemu bersama kawan2..tidak pernah mereka berjalan beriringan..tidak pernah mereka menjangka bahawa satu perkenalan, satu masa yang singkat terus membawa kepada jinjang pelamin...Alam pernikahan yang begitu asing bagi mereka...

Malam semakin larut...Si suami membasahkan tubuhnya..menyucikan diri..aneh?..bisik isterinya...di malam2 begini yang dingin mengapa perlu membasahkan tubuh??.. Lebih aneh selepas itu suaminya masuk ke bilik belakang yang kosong....agak lama....sehingga memaksa isterinya mengintip di celahan pintu itu...Alangkah terkejutnya...suaminya seakan mati...kaku dengan gerakkan sujud..dan terdengar esakan kecil...umpama merintih...

Dia tahu!...apa yang dilakukan oleh suaminya...dan dia akur..itulah Cinta suaminya yang sejati...dia tidak perlu cemburu dengan cinta itu..ataupun dia pernah berfikir walaupun segunung cintanya pada suaminya....tidak akan sama dengan cinta suaminya di bilik kosong itu...

Dia menunggu...berteleku di atas taburan bunga mawar diatas katil empuk itu...Si suami keluar dan memandang tepat ke arah isterinya...isterinya menunduk malu...

isteri: Mengapa awak memilih saya?

suami: Kerana awak berniqab (memakai purdah)..

isteri: Ramaikan yang berniqab..

suami: Kerana awak ada agama..

isteri: Ramaikan yang ada agama..

suami: Kerana awak adalah jodoh kententuan dari Allah swt..

Isteri kehabisan soalan...dia tahu jawapan itu tidak ada persoalan lagi..

suami: Saya jumpa awak yang saya nampak hanya 2 biji mata..saya tak tahu wajah awak dan selepas itu saya terus tidak melihat wajah...tetapi saya melihat dirumah awak..dihadapan ibu bapa awak...ketika mereka menyaksikan hasrat saya untuk memiliki awak...dan ketika awak membuka niqab...saya tidak perlu tahu selanjutnya wajah awak kerana itu bukan tujuan utama saya memiliki awak...

isteri: Saya tidak cantik...

suami: Baiklah beristerikan perempuan berkulit hitam, berbibir tebal...tetapi mempunyai agama dalam dirinya adalah nikmat yang paling cantik...daripada memiliki isteri yang berkulit mulus tetapi tiada agama dalam dirinya...tetapi jika cantik dan ada agama itu adalah anugerah Allah kepada saya..tetapi adakah perempuan sedar...mereka menampakkan kecantikan yang haram mereka dedahkan tetapi akhirnya adalah bahan bakar di neraka kelak... Wana'uzubillah...

isteri: Saya juga ingin cantik..

suami: Sayang..kecantikkan awak takkan kekal..awak akan dimakan usia..tetapi mahukah awak kekal cantik selamanya?

isteri: Itulah yang saya mahukan...

suami: Mahukah awak menjadi secantik bidadari..malah labih dari itu?

isteri: Perempuan didunia ini sehabisnya menyolek diri mereka umpama bidadari tetapi adakah mereka berjaya?

suami: Ada caranya...malah tidak perlu berhabis ribuan ringgit..!

isteri: Yakah? tunjukkan caranya...!

suami: Rasulullah pernah berkata "Wanita didunia lebih baik daripada bidadari sebagaimana yang zahir lebih baik daripada yang batin."

isteri: Saya kurang faham...dimana alat2 mekapnya?

suami: Rasulullah pernah berkata "Dari Anas bin Malik ra bahwa Rasulullah bersabda: 'Jika perempuan solat 5 waktu, berpuasa pada bulan Ramadhan, menjaga kemaluannya dan taat kepada suaminya, nescaya ia akan masuk syurga." (HR Al-Bazaar)

isteri: Bagaimana cantiknya saya didalam syurga nanti?

suami: Tolong ambilkan al-Quran atas meja tu dan tafsir Ibnu Kathir yang kawan awak hadiahkan tu...awak ada wudhukkah??

isteri: Ada..nanti sekejap...

suami: Lihat surah al-Waqiah, "Sesungguhnya kami akan ciptakan mereka secara langsung" (ayat 35)..Ibnu Kathir dalam menafsirkan  ayat ini menyatakan bahawa wanita baik mereka itu tua atau tidak mereka akan dibangkitkan denagn ciptaan yang baru..Dalam keadaan mereka itu muda dan perawan..Ini dikuatkan lagi dengan ayat yang berikut "dan kami dijadikan mereka itu gadis perawan" (ayat 36)

isteri: Saya belum dapat bayangkan macam mana cantiknya saya nanti..

suami: Dalam ayat yang seterusnya Allah berfirman lagi "(tentang wanita) penuh cinta (kepada suami mereka) lagi sebaya umur " (ayat 37)..Dalam ayat ini, Allah menerangkan mereka ini (wanita) terlalu asyik mereka hanya kepada suami mereka sahaja manakala suami mereka juga asyik kepada mereka..cinta mereka hanya kepada suami mereka sahaja...(Tafsiran Ibnu Abbas)

isteri: Sohih tu..tapi saya nak bayangkan macamana cantiknya saya dalam syurga nanti...

suami: Baiklah...tunggu sekejap saya ambil kitab hadis...lihat, ini ada riwayat dari hadis Tabrani...sambungan dari yang zahir lebih baik dari yang batin...yang saya ceritakan tadi...ingatkah?

isteri: Oh...ada2 ingat..

suami: maka bertanya lagi Ummu Salamah "dengan apa? yang menyebabkan mereka lebih baik.." baginda pun bersabda "Dengan solat mereka, puasa mereka dan ibadat mereka kerana Allah..malah Allah memakaikan mereka pada muka mereka berwarna putih, pakaian mereka berwarna hijau, malah mereka dipakaikan dengan perhiasan berwarna kuning yakni emas, rantai mereka daridapa permata, sikat mereka daripada emas..lalu mereka berkata "kami kekal didalam syurga dan kami tidak akan mati lagi..kami memperoleh nikmat dan kami tak akan bersedih lagi, kami akan kekal didalam syurga dan kami tiak akan berpindah, kami adalah orang yang redha dan kami tidak akan marah, beruntunglah sesiapa yang kami (dijadikan) untuknya dan (dijadikan) dia untuk kami... Lalu Ummu Salamah bertanya lagi "wahai Rasulullah, ada dikalangan kami ada yang berkahwin dengan dua orang lelaki ((bukan dikumpulkan sekali tetapi merupakan perkahwinan yang kedua selepas kematian, cerai atau lainnya), kemudian perempuan itu mati dan dapat masuk kedalam syurga, maka siapa yang akan menjadi suaminya (didalam syurga), Baginda menjawab "dia akan memilih yang terbaik dikalangan mereka dari segi akhlak.. Nah..! hadis ini dengan jelas menampakkan kelebihan orang wanita daripada bidadari...

isteri: Alhamdulillah...baru saya faham..maksudnya jika saya berjaya menjadi wanita solehah dengan ciri2 dari firman Allah dan hadis...maka saya akan masuk syurga dan menjadi lebih cantik dari bidadari...

suami: Wanita yang merupakan ahli syurga juga mendapt nikmat yang tak ternilai banyaknya.. dan nikmat yang diperolehi oleh wanita atau lelaki didalam syurga adalah sesuai dengan fitrah kejadian mereka..Cubalah kita renungi baik awak atau pun saya, apakah yang amat dihajati oleh kita dan sekiranya kita diberi peluang nescaya kita akan mendapatkannya..? Pada pandangan saya, orang lelaki lebih berhajat kepada wanita manakala pula disamping berhajat kepada suaminya..akan tetapi kecantikkan dan kejelitaan lebih menjadi tumpuan pada mereka..Bukankah semua ini terdapat di dalam syurga?

isteri: Saya tahu sedikit daru ilmu yang saya kutip...tetapi ada yang saya lupa, eloklah saya mendengar sendiri dari suami saya..

suami" Ya..saya juga muzakarah dengan awak...lagi satu...bidadari syurga yang bukan dari kalangan isteri saya akan memarahi awak juga...

isteri: Hah..! bidadari marah saya? kenapa? macamana awak tahu?

suami: Buka kitab hadis tadi...baca "Janganlah seorang perempuan menyakiti suaminya didunia, jika tidak, maka bidadari2 isterinya di syurga akan berkata kepadanya : Janganlah kamu menyakitinya, sesungguhnya ia adalah tamu bagimu yang sebentar lagi akan meninggalkanmu untuk bersama kami." (HR. Ahmad dan Tirmizi dari Mu'adz bin Jabal  ra)

isteri: Wah..saya amat takut jika awak meninggalkan saya didunia lebih menyedihkan jika saya tidak dapat berjumpa awak disyurga..!

suami: "Harta yang utama adalah lisan yang senantiasa berzikir...hati yang senantiasa bersyukur san isteri beriman yang membantu suami dalam menegakkan bangunan imannya." (HR. Ibnu Majah dan Tirmidzi)

isteri: Alhamdulillah...baru saya faham sejelasnya...terima kasih abang..tetapi itukan banyak persoalan tentang saya...bagaimana saya dalam keluarga yang taat kepada perintah Allah...yang menghidupkan sunnah Rasulullah dan akan mendapat nikmat syurga...bagaimana dengan diri abang?

suami: Oh itu masa tidak mengizinkan...biarlah kita berbicara satu bab dengan teliti...insyaAllah esok malam kesua kita bicarakan soal itu ya...nanti kita minta ahli2 u-jam tolong buatkan artikel..!

isteri: Asyik2 u-jam..baiklah..jadi sekarang saya tuntut tanggungjawab abang..!

suami: hehehe..jom sayang..!


..::nota rindu::..

Nak jadi "ketua bidadari jugak"...^^
Ana masih ingat lagi kata2 ustazah suja..mas kahwin untuk bidadari syurga adalah membersihkan rumah Allah...
So, para muslimin sekalian..berebut la anda...! jangan tunggu esok..!

by~shha aina~

from blog nokhtah cinta

2 Mujahid & Mujahidah Tinggalkan Pesan:

Zyla said...

assalammualaikum.... terharu baca entri ni.. seem like i read ur really life.. are u already married?

~Setanggi Syurga~ said...

waalaikumsalam...
syukran sudi baca...
actually bkn kisah saya, but i hope its will happen in my life..insyaAllah..^^
married??^__^..insyaAllah..Alhamdulillah..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...