Click banner untuk sertai.

"Aku terima nikah Maryam Sofea binti Marwan Solihin dengan mas kahwinnya RM250 tunai." kata keramat yang lahir dari bibir Izzul Harith bin Ibrahim.

Tersenyum sendiri Maryam menatap gambar di hari bahagianya dua tahun yang lalu. Hatinya sudah dimiliki oleh seorang mujahid pilihan Allah untuknya. 'Dialah jawapan istikharah ku.. Sah menjadi imam ku..'

Jarum jam sudah bergerak ke angka 11. Maryam Sofea setia menunggu kepulangan suami tercinta sambil membaca novel Sebarkan Cintamu karangan Fatimah Syarha Mohd Noordin.

'Lewat juga abang balik malam ni' hati Maryam berbisik sendirian.

Izzul Harith bertugas di Hospital Kuala Lumpur sebagai doktor farmasi. Tugas yang dipertanggungjawabkan olehnya tidaklah sesibuk doktor-doktor yang berada di wad. Namun, tanggungjawabnya sangat berat. Beliau harus berhati-hati dan teliti dalam menjalankan tugas terutama semasa memberi pelbagai jenis ubat kepada pesakit agar tidak berlaku kesilapan.

Kedengaran enjin kereta di perkarangan rumah. Bergegas Maryam meluru ke muka pintu untuk menyambut kepulangan suami tercinta. Senyuman manis terukir dibibir Maryam tatkala menyambut tangan suaminya.

"Sayang tak tidur lagi ke?" tanya Harith.

"Sayang tunggu abang dulu.. Ermm, abang mesti penatkan? Sayang buatkan air ye." Maryam melepaskan tangan Harith untuk ke dapur. 

Belum sempat Maryam melangkah, Harith dengan pantas menarik lengan Maryam. Satu ciuman singgah didahi Maryam.

"I Love You sayang..!" ucap Harith begitu romantik.

Maryam tersimpul-simpul malu. 'I Love You Too Abang', Maryam membalas ungkapan keramat di dalam hati sambil berlalu ke dapur.

Malam makin larut. Maryam merebahkan badan disisi suaminya setelah selesai baca surah al-mulk. Harith yang sedang membelek majalah SOLUSI perasan yang isterinya ingin bertanyakan sesuatu. Namun tiada kata yang keluar dari bibirnya.

"Sayang ok ke?" Tanya Harith

"Ermm, ok je abang. Kenapa?" Jawab Maryam sambil memandang suami yang disayanginya.

Direnung mata isteri yang dicintainya. Cinta yang berputik selepas akad nikah, mata itulah yang direnungnya pada saat lafaz sakinah sehingga jatuh ke lubuk hati yang paling dalam dan terus terpahat di situ.

"Sayang, Abang minta maaf ye. Dah tiga hari berturut-turut abang balik lambat. Pergi kerja Dania tak bangun lagi. Balik kerja pula Dania dah diam beradu. Maafkan abi ya Dania. Maafkan abi juga ya ummi Dania." luah Harith.

"Abang. Sayang faham kerja abang. Abangkan keluar cari rezeki untuk keluarga. Dania ok je abang, tak banyak kerenah. Cuma seperti dia rindukan abinya." luah Maryam pula.

Mata mereka beralih pada ruang sudut bilik. Terlihat katil Maisarah Dania yang dihiasai reben pink putih. Bayi baru berusia 8 bulan leka dibuai mimpi nan indah. 

"Dania je yang rindu abi? Ummi Dania tak rindu abi?" Seloroh Harith.

Maryam mencubit lengan suaminya. Malu dirinya dikenakan begitu.

"Abang, jom tidur. Nanti terlepas tahajjud." Maryam bersuara menutup rasa malu.

"Jom sayang. Baca tiga Qul dulu ya sebelum tidur." Harith mengingati isterinya sambil menghadiahkan senyuman.

4.30 a.m...

Maryam terjaga dari lenanya. Meraba-raba suami disebelah. Tiada..!
Kedengaran suara rintihan dalam sedu sedan di bilik sebelah. Lama Maryam hayati, makin kuat rintihan itu. Dia tahu..! Apa yang dilakukan oleh suaminya. Dan dia akur, itulah cinta suaminya yang sejati dan yang pertama dihati. Dia tidak perlu cemburu akan cinta itu. Maryam berfikir, walaupun segunung cintanya terhadap Harith, namun tidak pernah sesekali sama akan cinta suaminya ditikar sejadah itu. Esak tangis. Suara Harith hiba, mengadu pada Yang Maha Pencipta. 

Wajah Harith yang begitu suci baginya bagaikan tiada masalah tiap kali mereka bersama. Manusia mana yang tiada masalah, sama ada sebesar-besar gajah mahupun sekecil-kecil zarah. Namun Harith tidak sedikit pun menunjukkan masalah kepadanya. Hanya kepada Yang Agung tempatnya mengadu saban malam. 

Maryam bergegas ke bilik air, tidak mahu melengahkan masa. Maryam mahu mengikuti serta berjumpa Allah bersama suaminya.

Selesai solat sunat tahajjud, Maryam dan Harith sama-sama menghabiskan satu juzuk yang masih berbaki. 15 belas minit kemudian, sayup-sayup kedengaran suara bilal menandakan telah masuk waktu subuh.

Harith mengimamkan solat subuh dengan penuh khusyuk. Alunan surah al-Fatihah sungguh menyentuh hati. Tak disangka-sangka, Harith menagulunkan pula surah al-Waqiah pada subuh itu. Menitis air mata membasahi pipi Maryam. Sangat meruntum jiwanya.

Setelah mengaminkan doa, tiba pula untuk bersalaman. Harith perasan mata dan hidung Maryam kemerah-merahan.

"Sayang, kenapa menangis?" Tanya Harith.

Maryam diam seribu bahasa.

"Sayang. Sayang abang yang comel lagi solehah ni sakit ke?" Seloroh Harith.

Maryam hanya tersenyum kelat. Namun esak tangisnya terus kedengaran.

"Sayang.. Kenapa? Abang ada buat sayang kecil hati ke?" tanya Harith lagi memujuk isterinya.

"Abang. Sayang Cemburu." Terungkap tiga kata dari bibir Maryam.

Harith hanya tersenyum apabila terdengar ungkapan jujur dari isterinya.

"Sayang cemburu abang akan ada bidadari lain di syurga nanti." luah Maryam.

"Bila abang cakap macam tu sayang.?" tanya harith sambil menyeka air mata di pipi isterinya yang mulus.

"Tadikan abang cakap masa solat subuh." Maryam bangun mengambil surat cinta dari Allah dan dibeleknya helaian keramat itu.

"Surah Waqiah ayat 22 dan 23 'Dan ada bidadari-bidadari yang bermata indah, laksana mutiara yang tersimpan baik' dan ayat ke 35-38 'Kami menciptakan mereka (bidadari-bidadari itu) secara langsung*, lalu Kami jadikan mereka perawan-perawan, yang penuh penuh cinta dan sebaya umurnya untuk golongan kanan." luah Maryam lagi dalam tangisan.

Harith hanya tersenyum. Itu saja yang dia mampu ukirkan dibibir tatkala isterinya yang dicintai dunia akhirat mengadu hiba di depannya. Harapan Harith dengan senyumnya memberikan semangat dan meredakan perasaan isterinya yang gusar.

Harith duduk bertentangan dengan Maryam. Diambil tangan Maryam dan menggenggamnya erat. Direnungnya anak mata Maryam yang bersinar cahaya. Dicium tangan Maryam dengan penuh kasih sayang yang sarat dengan cinta. 

Berdebar-debar Maryam menanti suami yang dicintainya bersuara.

"Sayang. Abang sayangkan sayang. Sayang tahu kan?" bisik Harith.

Maryam mengangguk lemah.

"Abang cintakan sayang. Itu pun sayang tahukan?." bisik Harith lagi.

Maryam terus mengangguk.

"Semua ni kerana siapa sayang?." tanya Harith.

"Kerana Allah dan Rasul." jawab Maryam dengan yakin.

Harith terus memeluk bahu isterinya sambil mengusap kepala Maryam yang masih berlitup rapi dek telekung solat.

"Sayang, jika itu jawapan sayang atas pertayaan abang tadi, mana mungkin cinta, rindu, kasih dan sayang abang terhadap isteri tercinta abang ni beralih arah tatkala di akhirat kelak? Sayang, wanita solehah adalah bidadari didunia. Dan sayang adalah bidadari dunia buat abang. Dan sayang jugalah ketua bidadari di syurga kelak." luah Harith.

"Sayang. Abang nak sayang tahu satu perkara. Abang sebenarnya lagi cemburu pada sayang." Harith sambung luahannya.

Maryam terus mendongak, memandang mata Harith.

"Maksud abang.?" Maryam bertanya kehairanan.

"Ya.. Abang lagi cemburu.. Sangat-sangat cemburu pada sayang." Harith menunjukkan air muka yang hiba.

"Apa yang sayang dah buat sampai abang cemburu pada sayang.?" tanya Maryam lagi.

"Pada hari kita dipertemukan oleh ustaz Ehsan serta keluarga kita, abang malu sangat bila tengok sayang. Sayang muslimah yang sangat solehah. Pada masa tu abang terfikir layakkah sayang untuk abang?. Abang lagi cemburu bila ustaz Ehsan maklumkan pada abang ramai mujahid yang sudi jadikan sayang sayap kiri mereka. Namun, alhamdulillah Allah telah menganugerahkan mujahidah solehah Maryam Sofea pada abang." Harith terangkan dengan suara agak perlahan sambil menggenggam erat tangan isterinya.

Maryam terseyum mendengarnya...

"Lepas nikah lagi abang cemburukan sayang. Sayang pandai jaga abang, sayang pandai memasak. Tengok badan abang ni dah makin 'tegap'." seloroh Harith sambil memicit hidung isterinya.

Maryam menjerit kecil bila dilakukan begitu.

"Cemburu abang makin bertambah-tambah tatkala sayang disahkan hamil. Masakan abang mana boleh mengandung. Sabda Rasulullah saw perempuan yang mengandung akan diampunkan 1000 dosa dan diberikan pula 1000 pahala. Banyak tu. Sebab tu abang cemburu. Saat Dania dilahirkan, sayang bertarung nyawa. Kesakitan tak terkata. Abang bukan tak berpeluang nak merasai itu semua tapi memang peluang itu tak akan muncul sampai bila-bila bahkan sampai kiamat berlaku. Jika ditakdirkan, Allah ambil sayang masa lahirkan Dania, cemburu abang berada tahap tinggi. Sayang akan syahid dijalan Allah. Tapi abang? Tak mampu berada ditempat sayang. Jika Allah izinkan, abang nak rasa kesakitan sayang saat lahirkan anak-anak kita." Harith meneruskan luahannya yang berakhir dengan dihujani air mata yang membasahi pipi.

"Abang ku sayang. I Love You Too." ucap maryam setelah mendengar luahan hati suaminya.

"Ha...?" Harith hairan tiba-tiba isterinya melafazkan cintanya.

"Jawapan malam tadi, sayang jawab dalam hati. Allah je yang dengar. Sekarang sayang ucap depan abang, biar abang  pon turut dengar." Maryam menjawab.

"Sayang, abang berjanji bahawa di akhirat kelak sayanglah ketua bidadari abang di syurga. Kita bercinta hingga ke syurga ya sayang." Harith berkata dengan rasa cinta terhadap isterinya yang solehah.

Perbualan mereka terhenti akibat terdengar Maisarah Dania bercakap seorang diri di katilnya. Dengan pelbagai bahasa bayi digunakan sambil tangan bermain kain yang menyelimuti badannya. Izzul Harith dan Maryam Sofea tersenyum melihat gelagat bayinya yang sangat comel.

"Mata bulat, bulu mata lentik, kulit putih merah, lesung pipit di pipi. Semua ikut Ummi ya.. Abi cemburu." Harith berkata.

"Abang ni. Tu ha hidung Dania yang mancung tu ikut siapa kalau tak ikut abinya" Maryam terus menarik hidung suaminya yang sedang mendukung Maisarah Dania.

"Sayang, sama-sama kita doakan Dania menjadi anak yang solehah ya. Dialah saham kita di akhirat kelak." kata Harith kepada Maryam.

"InsyaAllah abang." jawab Maryam pendek sambil mencium pipi Dania yang merengek minta disusukan.


..nota jari manis..

Rumah tangga bahagia didunia dan diakhirat..
Cinta Allah dan Rasul yang pertama dan utama..
Indahnya bercinta berlandaskan syariat..
Nan berseri dengan cahaya mata..

tag : Wardah addin & Farhana

17 Mujahid & Mujahidah Tinggalkan Pesan:

~CAHAYA~ said...

mudah2an kita dpt suami yg bertaqwa..dan mudah2an kita jd istri yg bertaqwa...amin...

~Setanggi Syurga~ said...

cahaya~insyaAllah..mudah-mudahan.. surah anNur ayat 26..^_^

nor aqilah said...

akak , qila suka sngt dgn entry akak yg ni : ) ^^ sampai qila copy & print : )

~Setanggi Syurga~ said...

nor aqilah~^_^ qila yang dikasihi.. syukran ya..smg diri mu dilindungi Allah selalu.^_^

Zul De Alexis said...

wah sweetnya...bahagia dunia dan akhirat :")

Ain Dzaya said...

Setiap bait ayat yang ada sungguh mendalam setiap maksud yang ada. ain pulak rasa cemburu lelebih tahap maksima sbb alangkah bahagianya kalau dianugerahkan seorang suami yang solehah , hubungan kekeluargaan yang bahagia apatah lagi anak yang bakal jadi saham dunia dan akhirat. moga2 ain pun terpilih untuk merasai semua tu.ameen :).
nanes sat!

zaxx said...

sungguh indah dan puitis.lamabng cinta sejati.. tahniah! karya yang berkualiti..sangat2 berbakat..:)

tirahzairi said...

wahhh...penuh mkna...tahniah :)

Acik Ain said...

serius ain sedeh bace nie . walaupon hanya cerpen . ain cemburu . hanya mampu berdoa untuk dapat mujahid yang soleh . Amiin

~Setanggi Syurga~ said...

untuk semua~ syukran jazilan sudi singgah ke teratak maya ini.. Tak disangka pula dipilih sebagai pemenang.. InsyaAllah, ini cerpen kisah benar tentang kami satu keluarga..^_^ moga mendapat manfaat dan keredhaan dari-Nya.. yang baik dari Allah, yang kurang serta kelemahan dari ana yang serba kekurangan...

Cinta Misteri said...

Semoga bahagia dunia akhirat....

tahniah menang tempat pertama...mmg sweet sgttt....

Aida Omar said...

SubhanaAllah sweetnye cerita nie.. meremang bulu roma aida membacanya.. alangkah bahagianya rumahtangga sebegini. Tahniah dear menang tempat pertama.. :) karya nie memang patut dapat tempat pertama.

~Setanggi Syurga~ said...

Cinta Misteri~syukran ukhti mawar berduri..moga mendapat keberkatan dariNya..insyaAllah...

~Setanggi Syurga~ said...

Aida Omar~Syukran ukhti aida..^_^ moga Allah redha..

Yana Syntax said...

Suhanallah..sungguh indah cinta mereka..semoga kita dpt mnjd spt mereka..InsyaAllah :)

Suka sgt entry nie =)

Iffah Afeefah said...

sweetnye cinta di jalan y benar =)

Kotak Mancis said...

wah... nice story...
tahniah dapat tempat pertama :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...