Alhamdulillah...
In the name of Allah, the Benificant, the Merciful.
Ya Rahman, Ya Rahim.

Selama 4 tahun belajar, alhamdulillah dah tamat pada 19 Julai lepas. Rasa bersyukur kepada Allah tak terhingga rasanya. Gembira dah tamat belajar dalam masa yang sama sedih tinggalkan tempat praktikal.

Rasa perit kali pertama tinggal  di rumah sewa sungguh Allah berikan kemanisan itu dikemudian hari.
Rasa bengkak dihati beransur hilang namun tatkala ana tatap balik mesej pada handphone bengkak itu kembali membengkak dan tunggu masa nak pecah. Sedang memandu kereta pun ana boleh 'berzikir' perkara yang sama tentang isi mesej.
 "Astagfirullah....! Jangan biarkan hati mu terseksa, syaitan gembira ukhti..!" ujar sahabat jauh.


Bila ummi terpandang peralatan yang dibeli untuk tinggal dirumah sewa, ummi termenung dan seraya berkata "Awat dia buat anak ummi camtu?". Ana lihat ada air jernih dikolapak matanya. Sungguh ummi, semua ini ada ibrahnya. Allah swt bukan nak uji anak ummi ni saja-saja. Kita lihat apa kesudahannya nanti.

Ya, apa yang ana perhatikan ujian yang sama Allah berikan untuknya. Teringat kata-kata Ustazah Farhana, sungguh Allah itu Maha Mengetahui. Allah akan uji hamba-hambaNya dengan ujian yang sama. Jika ujian yang dulu tidak lepas, kemudian hari Allah akan berikan kembali ujian itu.

"Dia tu duk sibuk pasal orang je.."

Jenuh juga ana membelek Kalam Allah setelah ana dapat tahu 'dia & dia' berkata sedemikian.
Perasaan ingin menangis.
Di tahan perasaan itu.
Tangan ini kusyuk membelek KalamuAllah.
Dari hujung ke hujung..
Dari halaman ke halaman..
Dari sehelai ke sehelai..
Akhirnya tewas..
Air mata turun mencurah-curah. Kerana Apa?
Kerana dalam kitab suci al-Quran tiada satu pun ayat yang diturunkan untuk kambing, lembu bahkan bukan untuk khinzir.
Ayat al-Quran diturunkan untuk MANUSIA. Maksudnya bukan untuk BINATANG..

Sebab itu ana sibuk tentang manusia. Manusia yang sedang leka dan alpa. 
Tidak terfikirkah kalian jika tengah hangat bergayut handphone tetiba Allah tarik nyawa kalian? 
Tidak tersentapkah kalian sedang kalian berdua-duaan dalam kereta tiba-tiba kereta yang kalian naiki terlibat kemalangan?
Tidak insafkah kalian kenangan yang berlaku pada diri kalian sebelum kalian berjumpa si buayafriend sekarang ni?

Sungguh Allah itu tidak bodoh. CCTV Allah sentiasa merekodnya.

Dapat berita tentang perkataan 'gatal' dari pihak yang tertentu. Nah, Allah dah tunjuk dan harga yang harus dibayar..!

Terdetik juga kesian dihati..

Namun dapat pula berita lain. Sungguh tersentap hati ini (ana pula yang tersentap) pabila ana dapat tahu yang 'dia' tidak ada perasaan malu tinggal dirumah yang ada lelaki. Sedangkan ana dan ummi pernah mengajaknya tinggal dirumah ana. Namun berasalan malu kerana ada dua orang kekanda ana dirumah. Tak mengapa, 'dia' hanya malu pada manusia bukan malu kepada Sang Pencipta Manusia.

6 bulan berlalu dengan sangat pantas. Sedikit pun masa tidak menunggu kita. Makin hari makin jauh meninggalkan kita. Mana mungkin 11 April 2012 akan ada kembali dalam kalender.

Apa yang diperolehi dalam masa 6 bulan itu? Musuh? Sahabat? Buah hati? atau ILMU yang bermanfaat? Ana tau 'dia' semestinya ziarah teratak ini dan membaca cebisan ini. Ana pun tahu yang 'dia' turut menjadi stalker kat muka buku. Terima kasih atas kunjungan dari 'dia' itu. Dan 'dia' akan tahu jawapan dari soalan-soalan diatas.

Pelik sungguh perkongsian kali ini? Tak pelik pun, sekadar perkongsian. Dosa dengan Allah setel la dengan Allah. Dosa dengan manusia setel la dengan manusia. Kepada 'dia', ummi sangat terasa hati atas perbuatan anda. Haruskah 'dia' mohon maaf dari ummi? Tepuk dada tanya iman.

Hanya satu nasihat dari ana.. Berubahlah selagi nyawa masih melekat pada jasad. Allah dah banyak kali bagi peluang kepada kita, namun kita tak gunakan peluang yang diberikan tu sebaik-baiknya malah mensia-siakannya sahaja. Dibawa angin terus hilang. Namun jika datang ujianNya yang lain, kita merintih pula kepadaNya. Tak malukah kita? Merintih padaNya? Sedangkan kita sentiasa bermaksiat tanpa malu dihadapanNya. Maksiat & masalah hati tidak habis-habis. Namun Allah itu Maha Pengampun. Allah sikit pun tidak loket keampunanNya.

Mungkin... Diibaratkan Allah sampaikan pesanan dan teguran melalui seorang hambaNya merangkap sebagai sahabat untuk memberi teguran dan nasihat kepada anda. "Eleh..ingat kau baik sangat nak tegur aku, nak nasihatkan aku. Cermin diri dulu la..."

Namun sahabatku.. Jangan sampai ALLAH SWT YANG TEGUR.. Teguran dari Allah swt amatlah berbeza. Sama ada teguran dari segi kemalangan maut, kematian, sakit kronik, kehilangan harta yang banyak dan sebagainya.

Letaklah Allah dihadapan mu. Jika itu yang anda praktikkan, ana yakin, anda akan merasa gerun jika nak bermaksiat kepadaNya.

Masa tengah buat kerja kat tempat LI
..nota Ramadhan Kareem..

Allah masih beri peluang kepada kita untuk temui Ramadhan kali ini. Jadi gunalah masa yang ada ini untuk berubah. Allah tidak akan merubah nasib kita melainkan kita yang berusaha merubahnya.. InsyaAllah. Bergantunglah hanya pada Allah.

by

8 Mujahid & Mujahidah Tinggalkan Pesan:

Ismi Iman said...

BYK2 BERSABAR LA..IMAN DULU DOK UMAH SEWA PON SAME JE..RILEX TANPA SEGAN SILU WAT G2.FAMILY IMAN SMUA PNDG SLACK JE

~Setanggi Syurga~ said...

iman~ syukran sudi singgah & tinggalkan komen.. ana duk umah sewa sat ja xsampi pon sebulan, pastu terus pindah duk umah coz umah ke tempat kerja just 15 minit ja..^^

ZiErWa zAiNaL said...

Allah syg pd hamba2nya yg sgt bersabar2.. =) zz dlu prnh dudk rumah sewa.. ada jgk dugaan yg teruk sgt2.. huhu.. Ramadhan Kareem

C'Jai said...

Alhamdulillah masih diberi kesempatan bertemu dengan Ramadhan lagi... Cuba merebut peluang dan ruang yang ada untuk dibawa sebagai bekalan ke kampung akhirat..

elyna mirsada said...

dear,diturnkn ujian wat mu kerana Allah tau kmu mmpu mengglasnye..mga ramadhan ni mbwa keberkatan kpd kita sume..xslh menegur ,andai owg yg ditegur xdpt mnerima mka itu terpulang la pd dirinye kn..

~Setanggi Syurga~ said...

zierwa~^^..memang kena byk bersabar..

~Setanggi Syurga~ said...

C'jai~insyaAllah..jom habis juzuk ke 8..^^

~Setanggi Syurga~ said...

elyna~ iya elyna perindu syurga Ilahi.. InsyaAllah..segalanya dah berakhir..kemaafan milik Allah.. byk hikmah yang Allah tunjuk..yang mana sahabat sejati yang mana sahabat makan sahabt..Allah nk jauh kan kita dari org2 yang leka..^_^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...