Nabi Muhammad bersabda dalam sebuah hadis sahih yang diriwayatkan oleh Imam Bukhari, Muslim dan al-Tirmidhi bermaksud:
"Tidaklah akan berlakunya qiamat, sehingga kaum Muslimin memerangi kaum Yahudi sehingga kaum Yahudi itu bersembunyi di sebalik batu dan pohon kayu, lalu batu dan pohon kayu itu berkata, “Hai orang Islam, inilah orang Yahudi di belakang saya. Kemarilah! Dan bunuhlah ia!” kecuali pohon gharqad (semacam pohon yang berduri), kerana sesungguhnya pohon ini adalah dari pohon Yahudi (oleh sebab itu ia melindunginya)".


Hadis ini menceritakan tentang peristiwa akhir zaman iaitu ketika hampir kiamat. Pada waktu ini tentera Yahudi yang dipimpin oleh Dajjal akan berperang dengan orang Islam. Dalam peperangan ini, orang Islam akan dapat membunuh dan menewaskan orang Yahudi sehinggakan apabila mereka berselindung di sebalik mana-mana batu dan pokok untuk menyelamatkan diri, maka dengan izin Allah pokok dan batu akan memberitahu tentera Islam tentang Yahudi yang berlindung di sebaliknya. Akan tetapi satu pohon yang tetap berdiam diri dan akan bersekongkol dengan Yahudi iaitu pohon yang bernama Gharqad.
Pokok ini banyak di tanam di Israel kerana orang-orang Yahudi Israel lebih senang mencari perlindungan dari ditangkap dan dibunuh oleh Tentera Muslim.




Kenali Pohon Gharqad


Pohon Gharqad di tanam hampir disetiap rumah orang yahudi


Gharqad (Lycium) merupakan satu genus pokok yang mengandungi kira-kira 90 spesies yang tumbuh di zon beriklim sederhana dan subtropika. Selain itu pokok ini juga banyak ditanam di Israel.
Kegunaan utamanya ialah sebagai tumbuhan perubatan.


Penanaman pohon ini dijalankan secara meluas dilembah suci Israel


TEMPAT-TEMPAT PENANAMAN POHON YAHUDI DI WILAYAH PALESTIN


1. Hutan laut tengah dan hutan semak belukar (2209 spesies).
2. Semi padang rumput dan hutan semak belukar (1434 spesies).
3. Semak belukar yang berumput (1062 spesies).
4. Padang pasir dan padang pasir yang ganas (1058 spesies).
5. Tumbuh-tumbuhan hijau di Gunung Hermon (991 spesies). 









SIFAT POHON GHARQAD


Pohon yang berduri keras dan durinya beracun, tingginya biasanya mencapai 1-2 meter,. Akarnya mengeluarkan duri dan zaghab (bulu), khususnya pada bahagian hujung. Daunnya berbentuk seperti senduk kecil, berwarna hijau segar, biasanya sekumpulan 3 daun dilengkapi dengan duri-duri di sampingnya. Sedangkan bunganya berwarna putih kebiru-biruan, dan buahnya berwarna merah seukuran dengan biji buah himsh, kurang lebih seperti itu.Manfaat perubatan : untuk mengubati penyakit tidak lawas kencing, dan buahnya bermanfaat untuk mengubati penyakit usus besar (anat), dan untuk mengubati penyakit kuning.


Pohon ini selalu berdaun di sepanjang musim, bunganya berbentuk buqiyyah (seperti terompet), dengan warna merah lembayung (violet) cerah, atau putih dengan lima daun, buahnya bulat dengan warna oren atau merah, lebih kecil daripada biji himsh (dalam bhs Inggris: chick-pea), buahnya boleh dimakan, tetapi rasanya masam seperti tomato. Biasanya haiwan seperti unta jika sakit akan mencari dan mendatangi pohon ini untuk dimakan.


Pada musim tertentu, pohon ini dipenuhi oleh burung, dan burung pemangsa kecil seperti shurad menggunakannya untuk menyimpan mangsa di duri-durinya. Pohon ini hidup untuk waktu yang lama, tingginya kira-kira 2 meter, daun-daunnya seperti lingkaran, diselingi oleh duri-duri tajam, bunganya putih pucat dengan ukuran kecil, buahnya merah dan kecil seperti tomato. Disebut dengan al-Misha', ia adalah makanan kesukaan burung hubara (jenis burung berbadan besar dan berkaki panjang). Dialah pohon Yahudi yang sekarang ini Bangsa Yahudi beramai-ramai menanamnya, kerana orang yahudi telah maklum dengan lebih awal tentang peperangan akhir zaman yang bakal berlaku seperti yang telah disebutkan didalam hadis.








Yahudi menjalankan projek penanaman pohon ini secara besar-besaran di lembah suci Israel melalui kempen-kempen yang telah dijalankan dan antaranya melalui laman web :


http://www.treesfortheholyland.com/index.html




Penanaman secara besar-besaran telah dilakukan sejak sekian lama...


1910- Pekerja Yahudi mengangkut tanah ke Tel Aviv


1936 - Kanak2 turut mengambil bahagian menanam pokok di Tel Aviv.




1937 - Ahli Kibbun Eis Hashofet membuat persiapan tanah untuk penanaman di Ephraim Hills


1947 - sistem pengairan menggunakan kuda utk semaian baru.


sistem pengairan secara tradisional


1944 - saluran laluan air untuk tujuan pengairan


1947 - pembinaan "water reservoir" memajukan sistem pengairan


1952 - tempat jagaan anak-anak pokok di Ein Hoshofet


1976 - sistem kawalan pengairan automatik ciptaan Israel


1985 - Komuniti Yahudi Ethopia dlm keraian penanaman pokok2 sempena mengenangkan saudara2 mrk yg terkorban smasa perjalan ke "Promised Land"


 1999 - Ketua Rabbi Israel,Yisrael Lau menanam pokok di Knesste Garden.


Sesungguhnya janji Allah pasti akan berlaku,peperangan akhir zaman Yahudi-Islam  tidak dapat dielakkan lagi...dan waktunya telah terlalu hampir,bangsa Yahudi telah membuat persiapan mereka.....tetapi apa pula persiapan kita ummat Islam?




Wallahu'alam
~Setanggi Syurga~

1 Mujahid & Mujahidah Tinggalkan Pesan:

~sEtAnGGi SyurGA~ aka Nur Hidayah Ali said...

copy from permata dunia punyer......
kalo xbace entri ni ana xtau sal spesis pokok ni wujud kat dunia ni.....
semoga jd pengajaran pd kita semua..
sebagai ISLAM, ambil la tau sal MUSUH ISLAM ni.....
syukran.....^_^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...