Pada zaman pemerintahan Walid bin Abdul Malik, beliau banyak menumpukan perhatian kepada pembangunan dari segi fizikal. Beliau telah mendirikan masjid Damaskus dan membaik pulih masjid Rasulullah SAW (masjid Nabawi), perlombongan cari gali dan melancarkan sistem pengairan sungai. Masyarakat di zamannya sering berkata di kalangan mereka, “Apalagi yang masih tinggal untuk kamu bangunkan? Apakah sudah selesai segala pembangunan tamanmu?”

Ketika Sulaiman bin Abdul Malik pula berkuasa, beliau sangat gemar dengan suasana yang meriah, hiburan dan pesta kerana kemakmuran negara yang telah wujud. Pada masa pemerintahannya ini, rakyat jelata pun saling berbicara di antara mereka dengan perbualan –perbualan seperti, “Bagaimana keadaan orang gaji perempuan kamu? Bila nak berkahwin?”, serta pertanyaan-pertanyaan kepada perkara-perkara yang menghiburkan.

Namun begitu, pada masa pemerintahan Umar bin Abdul Aziz memegang tampuk sebagai Amirul Mukminin, keadaan negara berada dalam keadaan aman dan damai sehinggakan rakyat berbicara sesama mereka seperti,“Berapa baki lagi muka surat al-Quran yang belum kamu khatam? Berapa banyak bacaan wirid yang kamu amalkan? Bila kamu melakukan solat malam? Berapa kali kamu berpuasa dalam sebulan?” seterusnya, pelbagai lagi pertanyaan-pertanyaan yang berhubung kait dengan aspek kezuhudan dan ketaqwaan.


....nota cinta....

Honeymoon yang tak pernah habis :) Menuju ke Terengganu besok pagi. Dulu berdua sekarang dah bertiga walaupun masih kecik. Jika anak ummi ni mujahid, jadilah seperti Amirul Mukminin Umar Abdul Aziz ya.

Doakan kami..!



2 Mujahid & Mujahidah Tinggalkan Pesan:

Kayu Manis said...

amin

seronoknya masih dlm HM

SELAMAT HARI RAYA AIDILADHA

Nurul EL-Huda said...

selamat berhoneymoon.... (:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...