بسم الله الرحمن الرحيم

Pada mulanya tidak ramai rombongan dari Terengganu ke majlis walimah rumah zauji. Sebaik turun dari kereta yang dipandu zauj, tiba-tiba datang sekumpulan adik-adik yang berniqab menerpa ke arah ana. Terkejut bukan kepalang. Mereka menghulurkan salam dan mengucapkan:

"Tahniah kak"
"Mabruk kak"
"Barakallah kak"

Pelukan erat antara kami dan saling melemparkan senyuman yang sungguh manis walaupun hanya nampak melalui mata. Bergenang kelopak mata ana melihat mereka. Rombongan yang hanya sekerat terus menjadi segerombolan.

Gamat kenduri rumah zauji, rombongan dari Terengganu bersama muslimat berniqab. Ramailah tetamu yang mengambil gambar kami sama ada dengan camera mahupun telefon.

Allah.. Sebenarnya ana sendiri tidak tahu menahu adik-adik berniqab ini datang dari mana, apatah lagi mengenali mereka.

Adik-adik berniqab ini mengiringi ana sampai ke pintu rumah zauji. Sesudah bersalaman, kami berpelukan lagi. Menitis jua air mata ana. Siapakah gerangan adik-adik yang solehah ini? Ana tidak sempat bersembang lama dengan mereka. Sedar-sedar mereka sudah hilang entah ke mana.

Ada yang cakap mereka adik-adik ana dan ada juga yang cakap mereka sahabat-sahabat ana. Malah ada juga yang bertanya "Diorang tadi tu manusia ke?"

Sungguh asing bagi mereka yang melihat kami memakai niqab beramai-ramai. Namun, sungguh tidak asing bagi kami yang sudah biasa berpakaian sebegini di khalayak ramai malah merasakan diri lebih dihormati.

Sesungguhnya Allah yang menghantar adik-adik berniqab ini menyertai rombongan ana sekeluarga kerana Allah tahu kami hanya datang dengan sebuah kereta. Adanya adik-adik ini juga adalah penyeri majlis walimah di rumah zauji yang ana rasakan sangat-sangat diberkati Allah. Hadirnya adik-adik ini jua turut menyelamatkan ana dan zauji daripada berlakunya perkara-perkara lagha dan membuatkan para tetamu tahu yang muslimat seperti kami mahukan kesederhanaan yang bersyariat dalam majlis sebegini.

Apa yang ana mahukan Allah dah makbul.

#Tiada mak andam/juru make up (make up sendiri guna bedak botol hu~)

#Tiada juru camera yang mengambil gambar pelbagai aksi & adegan

#Tiada acara bersanding (pelamin ada tapi ramai yang tak tahu)

#Tiada acara menepung tawar

#Tiada baju yang berkelipan. Ada tetamu bertanyakan kepada ana mana pengantin perempuan sedangkan soalan diajukan kepada pengantin sendiri. Jubah yang ana pakai dibeli sendiri, seingat ana jubah ini pernah dipakai sebelum ini (jimat,tak perlu membazir).

Gambar tak ready. Masa ni tengah berjalan. En. Bulan entah kemana perginya.. 


Alhamdulillah
Alhamdulillah
Alhamdulilah

...nota jari berinai...

Kami bergambar atas pelamin juga, tapi waktu tu dah jam 6.30 pm.
Hanya adik beradik dan ibu bapa saudara sahaja yang ada. Yang asing bagi kami tiada.

Syukran mama yang menjadi tulang belakang majlis, tanpa mama sungguh tempang walimah kami.

Syukran adik-adik ku sayang, ibu-ibu saudara, ayah-ayah saudara yang memberikan kami pelbagai hadiah serta menolong itu ini.

Syukran juga kepada sepupu sepapat yang mengerah keringat dan tenaga. Yang dapat dengar ceramah free dari ana malam sebelum walimah diharap ingat dan lekat kat kepala ya..

Dan yang sangat dihargai ummi abi, kakak & abang yang jauh datang dari Terengganu. Walaupun kesihatan tidak mengizinkan kalian tetap nak datang semata-mata untuk melihat hari bahagia kami.

Moga Allah membalas segala jasa & pengorbanan yang kalian curahkan. 

Doakan kami agar cinta ini terpahat hingga ke syurga Allah. :)

6 Mujahid & Mujahidah Tinggalkan Pesan:

Bulan Syurga Firdausi said...

mane ambe..? mane ambe..? mane ambe..? hu~

Kayu Manis said...

alhamdulillah

seronok baca walimahnya..

akmahika said...

Alhamdulilah..tahniah awak & Yon...
semoga perhubungan ini sentiasa diberkati Allah S.W.T..
maaf tidak dapat hadir majlis sebab saya sibuk dengan test..
saya harap kita dapat berjumpa lagi..

kura2 said...

Alhamdulillah.. suka baca blog akak.. mencari kekuatan diri.. :')

aindzaya said...

blog akak sangat terkesan di hari..tahniah kak!

aindzaya said...

blog akak sangat terkesan di hari..tahniah kak!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...