Hadis soheh menyatakan bahawa makhluk pertama yang Allah cipta ialah Arash. Cuma matan hadisnya ana tak hafal he~
Rasulullah pernah melihat Arash,
Telah bersabda Rasulullah, Arash adalah sangat besar!
Lebih besar dari Qursi.. dan jauh lagi besar dari Bumi..
Bumi, Qursi dan Arash semuanya makhluk Allah..

Perumpamaan Qursi dan bumi seperti bumi ni ibarat cincin,
Qursi itu ibarat lautan.. macam mana kecil cincin bila dibaling ke dalam lautan?
Manakala Qursi dan Arash pula ibaratnya,
Qursi seperti duit syiling.. Arash seperti padang bola..

Lepas tu, Allah cipta pula qolamun (pen),
Pen bertanya apakah tugas aku?
Allah memerintahkan pen untuk mencatat umur dan rezeki..
Sesungguhnya kadar umur dan rezeki kita dah tertulis awal-awal lagi..

Semoga kita jauh dari sifat riak, tamak dan lupa diri..
Sebab semua ni pinjaman Allah belaka....
Dunia ni tempat untuk Allah uji kita, kan...

"...sama-sama kita mohon semasa di padang mahsyar kelak,
Arash akan menaungi kita dari panasnya terik matahari, insyaAllah..."

...nota jari...



2 Mujahid & Mujahidah Tinggalkan Pesan:

Knor said...

sgt menarik..amin

tak nak sifat2 riak...akak suka n3 ni..boleh akak share dan copy..

Ain Dzaya said...

nice sharing :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...