Allahu Rabbi Yassir Wala Tu'assir. InsyaAllah.

Kat wad bersalin Hospital Sungai Buluh malam tadi, zauji request doctor perempuan. Nurse cakap insyaAllah boleh, tapi pakar doctor lelaki. Masuk wad tunggu kejap & tanya akak-akak yang tunggu nak bersalin depa cakap :

"Redha je lah dapat doc lelaki dik. Tengah sakit."
"Tak bolehnya nak minta macam-macam."

Hati ni teringat cerita mengenai Zainab Al-Ghazali (Jamaat As-Sayyidaat Al-Muslimaat yang berkait rapat dengan Ikhwan Muslim), doanya "Ya Allah, Jagailah auratku, lindungilah auratku ya Allah". Doanya dimakbulkan Allah tatkala berhadapan dengan berpuluh-puluh ekor anjing liar yang bersedia menggigit serta mengoyakkan seluruh isi daging badannya ketika di penjara. Allahu Allah.

Ana hanya berhadapan dengan manusia yakni hamba-Nya. Bukan berhadapan dengan binatang garang sepertimana Zainab Al-Ghazali. Apa salahnya jika terus berdoa, berdoa dan terus berdoa. Pinta apa saja yang dihajati hati. Bukan terus berserah tanpa berusaha.

Rintih terus merintih dalam hati agar dipermudahkan dan kandungan selamat. Alhamdulillah, Allah izinkan semuanya dengan mudah. Layanan doctor perempuan sangat baik. Siap boleh sembang dan cerita itu ini walaupun raut wajahnya nampak seribu keletihan. Katanya ramai pesakit sejak pagi.

'Khalifah kecil' selamat dalam kandungan, alhamdulilah. Allah swt jadikan dia, maka Allah swt jugalah yang berhak menjagainya.

Nasihat ana kepada kalian:

--->fikir perkara yang positif.

--->cuba bersembang dengan pegawai perubatan sebaik mungkin, hadiahkan senyuman walaupun sedang sakit.

--->jangan berhenti daripada menyebut perkataan yang memuji kebesaran Allah.

--->yang paling penting sentiasa ingat pada Allah kerana sakit itu adalah kifarah dari kita.



....nota cinta....


Yang sangat SWEEEEETTTT…….!!! Keluar dari wad dapat lihat zauji dari jauh sedang membaca kalam Allah. Dapat kesan matanya merah-merah berair.. :’) Resahnya bukan kepalang namun dorongan dan doanya adalah kunci semangatku.  zauji. 



5 Mujahid & Mujahidah Tinggalkan Pesan:

Kayu Manis said...

doa selagi hayat..

dh melahirkan ke?

~Setanggi Syurga~ said...

belum lagi kak..baru 24 minggu...doa n doa n doa....:)

Musafir Cinta Ilahi said...

semoga dipermudahkan..

Anonymous said...

hik hik hik :)

Miza zahra said...

sy suka bc blog akak sebab banyak kisah tauladan dr tokoh2 yg akak sampaikn dlm bentuk yg santai :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...