Pada ahad lepas, ana menemani En. Bulan ke kuliah di UITM Shah Alam. Kami bertolak sewal jam 7.30am.  Sebelum memulakan perjalanan En.Bulan mengambil al-Quran dari dashbord dan berkata, "Ana sentiasa pesan pada anak-anak pelajar. Walaupun hari cuti, tiada kelas mengaji namun membaca kalam Allah tidak ada hari cuti. Sentiasalah membaca al-Quran walaupun satu ayat." Ana hanya tersenyum sambil mendengar bacaan En.Bulan.

Di UITM En.Bulan meminta ana berada di 'Rumah Allah'. Ya, ana duduk di situ dari pagi sampai petang. Dari seorang diri sampai penuh surau. Pelbagai peringkat umur yang menghuni rumah Allah. Dari pangkat adik sehinggalah pangkat makcik.

Sambil-sambil ana menaip entri "PESTA BUKU ANTARABANGSA PWTC & KAMI", ana didatangi sekumpulan pelajar yang terdiri daripada kakak-kakak meminta ana menggunakan extension untuk mereka turut sama menggunakan laptop. Sungguh bersemangat kakak-kakak ni berbincang mengenai tugasan yang perlu dihantar pada kelas petang itu. Gamat jadinya. Kekadang ada rakannya mengingatkan 'Issshh.. Perlahan sikit.. Surau ni.."

Terdapat juga beberapa orang pelajar yang kusyuk solat sunat Dhuha dan ada yang tekun membaca Quran dan ada pula yang menelaah nota-nota.

Sungguh, pelajar-pelajar ini sangat rajin. Jika tidak, manakan mereka mahu melanjutkan pelajaran. Apatah lagi ada beberapa tanggungjawab yang lain selain daripada seorang pelajar. Seorang ibu, pegawai kerajaan mahupun swasta, isteri, yang bakal ibu pun ada.

Tengahari itu En.Bulan mengajak ana makan diluar. Katanya cafe tutup. Jadi kami solat selepas makan tengahari.

Tiba waktu solat, En. Bulan meminta ana tunggu di dalam kereta terlebih dahulu. Mengikut penerangannya, waktu begini surau penuh sesak. Terdetik dihati ana "Baguslah ramai orang. Boleh berjemaah ramai-ramai.". Namun En.Bulan sebenarnya tidak membenarkan ana ke kawasan surau pada waktu itu kerana tempat wudhuk wanita tidak seperti yang ana jangkakan. Ia agak terdedah dan pelajar lelaki dengan selambanya lalu lalang dihadapan tandas dan tempat wudhuk wanita. Oleh itu, dengan senangnya si lelaki akan dapat melihat aurat si wanita. 

"Ambik wudhuk tak kena buka stokin, sarung lengan bahkan tudung?"  Mestilah kena buka. Itu yang menjadi penyebab utama En.Bulan tidak membenarkan ana ke kawasan surau pada waktu itu.

Sungguh dia menjaga aurat si isteri. Bahkan berkali-kali berpesan 'jaga' 'jaga' dan 'jaga'. Teringat pada hari kedua pernikahan kami, ana ingin turun dari rumah untuk membantu ummi di bawah. Sedang meniti tangga terdengar En.Bulan berkata "Kalau tak pakai stokin jangan turun..!" Tercengang ketiga-tiga orang abang ana yang bersama-sama berusrah santai dihalaman bersama En.Bulan. Pabila kami refresh kembali kejadian itu, kami sama-sama tergelak. Tegas bebenor ketika itu, terkulat-kulat si isteri yang baru dua hari dilamun cinta.

Ya, semestinya kena tegas perihal aurat..! Syukran En.Bulan kerana sering mengingatkan ana agar menghindari dari api neraka yang berjuta kali lebih panas dari api dunia.

15 minit kemudian, ana menerima pesanan ringkas dari En.Bulan. "Orang dah sikit. Solat." Memang ringkas. Fuuuh, lega. Duduk dalam kereta tengah panas terasa bahangnya hingga berpeluh sakan. Bergegas ana menuju ke surau. Masih agak ramai. Terlihat en bulan berbual-bual dengan coursematenya di hadapan surau. Panjang leher ana mengintai en bulan seakan-akan ingin mengorat. heh?

Memang tempat wudhuk sedikit terdedah. Seusai berwudhuk, siap bersarung lengan dan kaki, berniqab terus masuk ke surau.

Siap bertelekung ana bertanya pada seorang kakak,

"Kak, dah solat?"

"Belum, baru ja nak solat." ujarnya

"Jom berjemaah kak."

"Err..akak nak cepat ni." jawabnya ragu.

Ana hanya senyum. Cuba lagi bertanya pada beberapa orang jemaah di situ, kesemuanya hampir memberi jawapan yang sama.

Kecewa.!

Sedangkan fadhilat solat berjemaah amat besar sekali berbanding dengan solat bersendirian. Sabda Nabi s.a.w yang bermaksud: "Solat berjemaah melebihi solat bersendirian dengan 27 darjat (27 kali ganda)." ~al-Bukhari & Mulim.

Selesai berdoa, ana pandang kiri kanan. Terlihat kumpulan kakak-kakak yang meminta ana menggunakan extension pagi tadi masih lagi bersemangat dan kusyuk menyiapkan tugasan mereka di sudut surau. Jelas suara mereka kedengaran tanpa menghiraukan beberapa jemaah lain yang sedang solat. Lihat kebelakang pula, majoritinya penghuni surau pada waktu zohor ini lena dibuai mimpi. Letih kelas pagi tadi agaknya. Sedangkan ana sejak dari pagi di surau tanpa melakukan sebarang aktiviti yang berat turut terasa berat biji mata apatah lagi mereka yang berjam-jam dibilik kuliah.

Pada hari itu, ana berjaya menghabiskan 3 buah buku motivati untuk makanan rohani. Alhamdulillah.

Jarum jam pendek menuju ke angka 3. Setengah jam lagi akan ke angka 4. Terlihat kakak-kakak yang sibuk menyiapkan tugasan tadi mengemas peralatan tulis serta buku. Barangkali kelas mereka jam 3.30 petang. Ada di antara mereka terus menaip dengan laju, ada yang mengemaskan beg dan ada yang meluru laju ke tandas. Mata ana masih lagi memerhati sambil tangan memegang buku. Yang ke tandas masuk kembali ke surau dan ke ruangan telekung solat, membelek telekung yang ingin dipakai berjumpa Allah.

"Kerana tugasan pensyarah, kami terlewat solat."

Ujar salah seorang daripada mereka pada ana. Dan ana hanya mampu tersenyum. Tidak dapat berbuat apa-apa. Keseganan mereka melihat ana yang berjubah, bertudung labuh menyebabkan mereka tunduk dan hanya senyum sumbing sedangkan pagi tadi senyuman mereka sampai ke telinga.


"Maka celakalah bagi solat-solat (iaitu) orang-orang yang lalai dari solatnya." ~al-Ma'un: 4-5

Kalian, Firman Allah seperti ayat di atas. Celakalah..! Jika orang yang langsung tidak solat bagaimana pula?

Malu pada Allah. Tinggal dengan senang lenang di bumi ciptaan-Nya, namun kita langsung tidak berterima kasih.
Ibarat orang gaji. Upahnya mahu, tapi kerja tidak dijalankan. Hanya tahu makan, tidur, AF, Juara lagu, Jangan Lupa Lirik, Raja Lawak, tengok TV3 suku. Patutkah diberi upah sedangkan kerja tidak dijalankan?

Sama juga, kena sembah pada-Nya. Buat yang wajib, perbanyakkan yang sunat, hindari dari kemungkaran, jauhi maksiat, bermujahadah kerana-Nya. Dan bayarannya adalah syurga kerana SYURGA itu hanya kepada mereka yang BERSUSAH PAYAH didunia. MANISnya di sana. :)


Melihat lagi dari ekor mata. Kira-kira terdapat juga dari kalangan mereka yang solat tetapi tidak menutup aurat dengan sempurna atau lebih dikenali tidak bertudung dan berpakaian ketat lagi sendat. Walaubagaimana pun, syukur mereka masih lagi solat. Kerana mereka tahu, solat itu tiang agama. Cuma mereka tidak memahami apa erti menutup aurat barangkali.

Ana mencuba untuk memaniskan muka sebagai tanda ingin bertegur sapa. Namun, tidak dipandang ke arah ana. Mungkin mereka segan.

Cuba nasib lagi dengan mengajak berbual.
"Errrm, akak.. Kalau hujung minggu macam ni hanya kelas PJJ & persedian ke luar negara ja yang ada kelas ya?"

"Aaah.." jawabnya sepatah.

"Akak tak de kelas ke? Akak ambik kos apa?" tanya ana lagi tidak mahu mengalah.

"Ada. Math." kali ini dua patah.

Terus ada diam, seakan-akan mengganggunya pula jika ana melanjutkan soalan yang seterusnya. Kata en bulan, dia akan terasa hairan dan pelik jika dia dapati ana hanya diam. Sakitkah? huh? Ini Bermakna zaujah en bulan banyak isi untuk bercakap dan suka bercakap juga. Ahha. Oh ternyata, en bulan memang pendengar yang setia.

Oke. Sambung..........

Tidak hairan bagi ana kerana ana juga seorang pelajar univesiti. Empat tahun di alam universiti, pelbagai ragam sahabat dan pelajar yang ditemui.  Solat lewat kerana kuliah sudah lali ana dengar dikalangan sahabat.

Teringat pensyarah ana yang ana kasihi Dr Husni. Beliau mengajar subjek Statistik yang menjadi mata pelajaran kegemaran ana. Pensyarah ini sering berjubah dan bertudung labuh. Beliau sentiasa mengingatkan kami "Masuk surau dahulu sebelum masuk kelas saya. Masuk lewat 10-15 minit saya tak kisah." katanya kepada kami. Wah, memang tak pernah jumpa lagi pensyarah sepertinya. Kelas kami bermula pada jam 5 petang dan berakhir pada 6.30 petang. Jika tidak solat awal, berkemungkinan akan solat asar pada jam 7 petang. Yela, nak berebut bas dengan pelajar lelaki lagi, nak menunggu bas pada waktu petang yang jarang lalu lalang.

"Ya, mahasiswa yang beriman harus bijak mengaturkan waktu solatnya."



"Wahai tuhan kami,berilah kami kebaikan di dunia dan kebaikan di akhirat dan peliharalah kami dari azab neraka"

Solat 5 waktu tak tinggal.
Tutup aurat dengan sempurna.
Taat pada Allah , Rasul, zauj & ibu bapa. (mentua juga)

Pasti Allah akan pelihara kita. Yakinlah pada-Nya.

Solat mencegah kita melakukan kemungkaran. Sama-sama muhasabah diri kenapa masih ada lagi maksiat-maksiat yang dilakukan olah diri sendiri sedangkan solat tidak tinggal? Ya, mungkin solat kita ada cacat celanya. Solat akhir waktu, tiada tomakninah, memakai telekung yang jarang atau sebagainya. Jom check diri masing-masing.


Taman Tasik Shah Alam

...nota jari...

Untuk kebaikan bersama apa salahnya saling memberi teguran,kan?
Bicara tanpa suara, nanti menyanyi tanpa suara la. Aurat..!

UAi cakap, nyanyi depan suami tak pa. Walaupun suara macam katak. heh? :)

Besok balik kampung lagi. Yeeaaay :)


2 Mujahid & Mujahidah Tinggalkan Pesan:

Bulan Syurga Firdausi said...

panjang... tapi da habis bace he~

~Setanggi Syurga~ said...

ecececeee.. =)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...