Salam hari ketiga Syawal..
Bagaimana 'iman' sahabat-sahabat setelah 3 hari Ramadhan meninggalkan kita? Masih istiqomah? MasyaAllah...Alhamdulillah..

Seperti tajuk diatas.. Mendapat ilham dari sebuah blog kat SINI & then ana komen entrinya. Sebahagian dari tinta ana pada entri kali ni adalah antara ayat yang ana bagi komen pada blognya..

31 Ogos sering kali kita melaungkan MERDEKA..MERDEKA..MERDEKA...!!
Ana nak tanya sahabat-sahabat.. Apa pengertian merdeka tu?
Ana tak mau habaq. Antum boleh tanya encik google or p bukak kamus dewan bahasa noh...!

Ya..! Ana akui memang kurang meminati subjek sejarah masa sekolah dulu.. Subjek sejarahkan kena membaca..ana lebih kepada subjek mengira.. bukan nak aibkan diri sendiri oke! tapi nak habaq sikit pasai sejarah ni penting.. terutama tentang Agama yang dibawa oleh kekasih Allah, Rasulullah saw..

Kepada daie, ikhwah dan akhwat mesti sentiasa didedahkan pasal dokumentasi 'Mustafa Kamal Altatuk' yang menjadi dalang segalanya. Kalian mesti didedahkan jua tentang lagu ni

ADAKAH KAU LUPA KITA PERNAH BERJAYA..
ADAKAH KAU LUPA KITA PERNAH BERKUASA...
MEMAYUNGI 2/3 DUNIA..
MERENTAS BENUA MELAYARI SAMUDERA..
KEIMANAN JUGA KETAQWAAN..
RAHSIA MEREKA CAPAI KEJAYAAN..

SEJARAH TELAH MENGAJAR KITA..
BUDAYA ISLAM DI SERATA DUNIA..
MEMBINA TAMADUN BERJAYA..
MERUBAH MENGANGKAT MARUAH..

Pengaruh Islam 2/3 dunia..! MasyaAllah..!




Clik DISINI untuk sejarah pejuang yang selanjutnya..

Dan inilah yang dibawa oleh Tok Janggut..

“Ingatlah ketika Tuhanmu berfirman kepada para Malaikat: “Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di muka bumi.” [Surah Al-Baqarah, 2:30]

Ana memang selalu terfikir siapa pejuang siapa pengkhianat?
Hangat isu Mohd Sabu yang memperkatakan hal ini kan?
Ana terfikir pasal ini masa ana dalam tingkatan 6 tahun 2006. Ambik mata pelajaran pengajian am.. kena banyak membaca. so p library ana dapat satu buku yang sangat menarik.. Tajuk buku ana kurang ingat tapi berunsur islamik mengenai Rasulullah.. Sikit sebanyak faham mengenai itu..

Permulaan masuk IPT, wajib ambik subjek kenegaraan..oke! masuk kelas seperti biasa pasang telinga dengaq pasai pejuang and pemberontak...lagi lah dapat memahami apa maksud pejuang dan pengkhianat.. Banyak kali p tanya lec pasai ni..itu tak faham..ini tak faham.. Tanya pasai Bukit kepong.. Tanya pasai filem Leftenan Adnan.. Filem ini ditayangkan utk apa? Yelah, mana tau masuk exam kan..so kena tanyalah yang mana tak berapa faham.. Lec tunjukkan ana fakta-fakta yang diperolehi..siapa yang disimbulkan sebagai pejuang dan siapa pula pengkhianat.. Lec tak habaq habis pun..katanya kalo nak tau lagi jauh p library & cari bahan.. Lec Tak dapat bantu ana time tu takot dibuang dari mejadi tenaga pengajaq katanya.. Allah... Rezeki tu dari Allah..Bukan dari tangan manasia..!

Oke! TNC universiti kami yang dulu berkerja di BTN..BIRO TATA NEGARA..tak tau lg tanya en.google lagi ya...BTN memperjuangkan bangsa dan negara.. bukan memperjuangkan AGAMA..! 

selalu ckp pasai melayu.. MELAYU tak masuk syurga lah...!

ya..! bagaimana ana tau sedangkan ana langsung tak pernah sertai BTN? Akak ana baru cerita tentang itu sebentar tadi..akak ana ke BTN tahun 2009..katanya after solat subuh berjemaah disurau, para jemaah dijemput ke satu dewan untuk menonton tayangan HATI MALAYA bagi menggantikan kuliah subuh.. ha? Astagfirullah...! sungguh jelek melihat cerita itu tadi di astro..Tak tau lah ana perasaan hadirin yang menghadiri majlis itu ketika badan masih lagi dibaluti telekung solat & berkupiah serta berkain pelekat..kata akak ana lagi ramai yang menangis.. Apa yang kamu..kamu dan kamu sekalian tangiskan?

Ok sahabat-sahabat.. ana nak tanya..antum perasan tak sejak bangku sekolah sampailah ambil SPM, dalam mata pelajaran sejarah sentiasa ada nama UMNO.. mengapa nama UMNO di tingkatkan? sebab UMNO ka kita merdeka? mengapa sering kali presiden Malaysia yang selalu disebut-sebut? mengapa tentera yang berkerjasama dengan British di angkat? 

Mana perginya cerita Tok janggut? Dato' Bahaman? Hj Abd Rahman Limbong? dan seangkatan dengannya?
Ya..cerita tentang mereka turut ada dalam buku teks kajian tempatan darjah empat tahun 1998..(ana masih ingt)

Mengapa tiada dilakonkan kembali kisah mereka?

Ya..dalam buku2 teks yang kita baca diorang adalah pengkianat negara..huh! betapa hebat serangan pemikiran zionis ketika itu.. masa tu dah beberapa tahun yang lepas.. sekarang lagi hebat serangan pemikiran zionis yang sedang menyerang pemikiran kita..



Cerita Bukit Kepong agaknya dah boleh hafal dialognya..bukan?

Bukan nak menjatuhkan cerita ini, namun ana nak suh sahabat2 fikir kenapa?

"Alah...ni bukan sal dakwah Islam pon..."

Siapa ckp tak kena mengena dengan Islam?

Negara barat, British telah menjajah dunia Islam sejak kurun ke 19 lagi..sistem pendidikan ditukar ganti..tulisan arab dimansuhkan..tulisan latin diperkenalkan..

Lupakah kepada Mustafa Kamal altatuk yang menjadi punca Islam jatuh merudum hingga sekarang? Gara-gara bisikan british.. Dan British menjajah Malaysia & kita pula mendapat kemerdekaan melalui British..bukan?
Jadi apa maknanya?



Mengapa orang melayu menentang Jepun? Apakah Jepun memusuhi melayu atau memusuhi British dan cina? Apakah itu adalah agenda perjuangan melayu itu sendiri atau itu adalah perjuangan British? Kita singkap kembali slogan Jepun.. "Asia untuk Asia"... Jepun tidak memusihi melayu tetapi Jepun memusuhi British juga memusuhi cina akibat daripada persengketaan mereka.. Jika Jepun berkuasa di Singapore dan Tanah Melayu, pastinya British dan cina akan terusir.. Tapi orang melayu mempertahankan kubu British kerana orang melayu menjadi tentera British.

Before kemerdekaan lagi, polis dan tentera menjadi benteng British..Itulah hakikatnya..maka persoalannya sekarang ialah apakah orang melayu yang berada dalam tentera British itu boleh juga dianggap pejuang tanah air kita atau pejuang bangsa melayu atau pun hanya seorang anggota tentera British?

Inilah persoalan yang kita patut nilaikan dan fikirkan untuk melihat isu sebegini.. Jika mereka boleh diiktiraf atas alasan tertentu, maka mereka patut disanjung..Jika tidak, maka sebalikya...

..nota jari manis..

Teringat pula ana tentang kisah MEMALI.. Mungkin sapa2 yang berasal dari kedah tau pasai ni.. Sungguh sedih..! Terjumpa keratan akhbar yang bungkuih nasi lemak..sambil makan sambil baca..sambil2 tu menangis teresak-esak sampai dah tak lalu nk makan. Kebetulan belajaq di daerah sana & berpeluang mencari makam pejuang Islam yang gugur syahid MEMALI..malangnya tak jumpa..ana singgah disebuah rumah Allah yang dijaga oleh seorang pak cik tua.. Kami disambut dengan bau yang sungguh wangi. ana bertanyakan pd pakcik. Pak cik tu habaq wangi-wangian tu datang dari kubur pejuang Islam yang gugur syahid MEMALI...Allah..ana menangis di situ..akhirnya Allah bg peluang pd ana utk berjumpa dengan makam pejuang Islam disertai bau yang wangi..sungguh wangi..!

Pak cik tu habaq lagi "kalo hangpa orang UMNO jangan duk jejak kat sini, para pejuang agama Allah ni tak redha kat hangpa..!" tegas bunyinya.. Ya pakcik, kami tak ikut depa yang mengkhianat Islam..

antum bayangkan.. mereka hanya bersenjatakan parang namun askar2 bersenjatakan senapang & pistol..! Rumah Allah di robohkan.. marahnya Islam disebar2kan...antum pikiq lah sendiri..betapa kesan jajahan British..masa tu sapa yg memerintah Malaysia ya..?

al-Fatihah kpd para syahid MEMALI ustaz Ibrahim Libya dan sahabat seperjuangannya.. AL-FATIHAH..

p/s : Agak kontroversi ka?berunsur politik ka? Mohon maaf jika terasa begitu akan entri ini namun hakikatnya Islam tak boleh dipisahkan dengan politik. InsyaAllah..kita hidup kerana Allah..kita mati pun kerana Allah..takot dan tunduklah kepada Allah bukan
takot dan tunduk kepada manusia.. Hormatilah pemimpin yang taat kepada Agama Allah..

MY ROLE MODEL IS MUHAMMAD SAW..OUR PROPHET..

waallhualam..

by

3 Mujahid & Mujahidah Tinggalkan Pesan:

Anonymous said...

@@ nice

Ibnu Bakri said...

assalamu'alaikum,,tetiba plak ana rsa nk drop komen,,btul tu kak,hal2 siasah mmg xble d pisahkn dr Islam,cuma sglintir dr kita yg mngatakn bila psal politik ja,bkn Islam..bila pjuang khilafah kuar knyataan,mrk plak sbuk putar belitkn..smoga trus tsabat dlm prjuangn..wallahu a'lam

~Setanggi Syurga~ said...

auraputih -> syukran.

Ibnu Bakri -> waalaikumsalam..ya dik..begitu lah...ada yg memahaminya dalam islam xleh ada unsur2 politik..kalo cmtu masuk masjid tinggal politik kat pagar masjid & masuk parlimen tinggal islam kat pagar bangunan..kalo ditakdirkan Allah,mati kat dewan parlimen tu cmne?nak kebumikan kubur mana?

syukran sudi singgah & komen blog akak..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...