Nabi saw bersabda ,"Seseorang itu tidak dikira benar-benar beriman hinggalah dia meninggalkan penipuan yang bertujuan untuk bergurau dan meninggalkan berdebat walaupun dia membawa kebenaran".
~HR Ahmad & At-Thabrani~

1 April adalah hari April Fool.
Pada hari ini, ramai diantara kita menyambut untuk bersuka ria. Sengaja mengenakan kawan-kawan untuk membuatkan mereka marah dalam nada bergurau. 

Namun..
Sedarkah kita sebenarnya April Fool adalah hari umat Islam diperbodohkan oleh tentera Kristian agar keluar dari bumi Andalusia (Sepayol)

Dalam kejadian itu, ribuan umat Islam mati bergelimpangan bermandi darah selepas tentera Kristian membunuh mereka..

Sebelum itu, ketika mereka bersembunyi didalam rumah, dengan lantang tentera Kristian membuat pengumuman bahawa orang Muslim Granada boleh keluar sari rumah mereka dengan aman bagi membolehkan mereka menaiki kapal untuk berlayar keluar dari Sepayol dengan membawa barang keperluan masing-masing..

Tentera Kristian turut memaklumkan keselamatan orang Islam yang ingin meninggalkan Sepayol terjamin..

Bagaimanapun, selepas umat Islam melihat sendiri kapal yang akan membawa mereka berlabuh di pelabuhan, mereka kemudian mengambil keputusan menerima tawaran itu..

Keesokkan harinya, ribuan penduduk Muslim Granada keluar beramai-ramai membawa seluruh barang keperkuan mereka  pergi ke pelabuhan itu..

Bagaimanapun, ada umat Islam yang tidak mempercayai tawaran tentera Salib itu terus bertahan dan bersembunyi dirumah masing-masing..

Selepas ribuan umat Islam berkumpul dipelabuhan, dengan pantas tentera Kristian menggeledah rumah yang ditinggalkan mereka sebelum membakarnya..

Ribuan umat Islam yang berada di pelabuhan pula tergamam apabila tentera Kristian membakar kapal yang dikatakan akan mengangkut mereka keluar dari Sepanyol..

Kapal itu kemudian tenggelam dan umat Islam tidak dapat berbuat apa-apa kerana mereka tidak bersenjata. Kebanyakkan mereka adalah wanita dan kanak-kanak, sedangkan tentera Kristian mengepung mereka dengan pedang terhunus..

Selepas menerima arahan pemimpin, ribuan tentera Kristian itu kemudian membunuh umat Islam Sepanyol tanpa perasaan belas kasihan. Jerit tangis dan takbir terdengar tetapi dengan buas tentera Kristian terus membunuh warga awam yang sama sekali tidak berdaya..

Seluruh Muslim dipelabuhan itu habis dibunuh dengan kejam. Darah bergenang dimana-mana. Laut yang biru berubah menjadi merah kehitam-hitaman...

Itu lah kisah menyedihkan dalam sejarah umat Islam yang tidak boleh dilupakan..

Banyak cerita yang menyayat hati seperti ini dibukukan seperti al-Ihatah fi Akhbar Gharnatah (berita menyeluruh mengenai Granada) dan al-Muqtabas min akhbar al-Andalus (Sekelumit sejarah andalus), malah seornag ulama' terkenal seperti Ibn Hazam menceritakannya dalam kitab mashurnya al-Fisal fi al-Milal wa al-Nihal..

Selepas kejadian itu dan memerintah Sepanyol selama 3o0 tahun, tidak ada tanda atau simbol Islam yang kekal di negara itu..
Umat Islam juga diugut dan di seksa oleh tentera Kristian Sepanyol denga pelbagai ugutan dan seksaan yang amat kejam, mengerikan dan menakutkan serta tiada belas kasihan..

Orang Kristian di Sepanyol tidak mahu Islam wujud lagi. Oleh itu kita dapati umat Islam sangat tersepit sehingga ada yang mengaku Kristian padahal mereka Muslim kerana terlalu perit dugaan yang di alami mereka..

...::nota tangan::...

Nabi bersabda,"Celakalah orang yang berkata-kata, maka dia berbohong untuk membuat orang lain ketawa, celakalah dia, celakalah dia, celakalah dia."
~HR Abu Daud~

by-shha aina~

0 Mujahid & Mujahidah Tinggalkan Pesan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...