Jom Baca Cerita Yg seterusnya....


Derasnya arus ghazwul fikr (serangan pemikiran) dalam kesenian terutamanya telah mampu membungkus cinta syahwat sehingga ia tampil sebagai cinta "suci" yg mesti diperjuangkan, dimenangkan dan diraih seterusnya untuk dinikmati.


Manusia seakan lupa pada sejarah. Lupa pada kisah-kisah trajik yang berakhir di hujung pisau atau dalam segelas "penawar" rumpai. Mereka semua rela diseret dan dijerumuskan ke dalam lubang "neraka" hanya untuk mengejar salah satu rasa dari sekian banyak rasa yg ada di sudut hati manusia, itulag cinta.


Cinta memiliki kekuatan luar biasa. Dan kekuatan cinta (the power of love) mampu menjadikan manusia peribadi yang sangat nekad atau sangat taat. Nekad dalam konteks sangat berani dalam melanggar peraturan-peraturan Allah swt seperti berkhalwat (berdua-dua dengan bukan mahram), berkasih-kasihan dengan lelaki dan perempuan, berpegangan tangan, mempertontonkan adegan berahi percuma di khalayak ramai apatah lagi dalam sembunyi. Atau jika cinta tidak mendapat restu dari orang tua, pasangan akan nekad, terus lari dari rumah atau berzina (na'udzubillah min dzalik). Dan tidak sedikit pula yang begitu nekad sanggup melakukan perbuatan yang dilaknat Allah iaitu membunuh diri demi cinta.


Peribadi-peribadi nekad seperti ini menjadikan cinta sebagai tujuan bukan sebagai sarana mencapai tujuan. Oleh itu tidak hairanlah jika kita temui pelbagai kelakuan aneh para pencari cinta yg tidak masuk akal. Sebab apa yang mereka tuju adalah suatu yg abstrak, tidak jelas dan bukan perkara yg pokok. Mereka sibuk mencari dan mengertikan makna cinta sementara lalai terhadap Dzat yg menganugerahkan cinta. Dzat yabg menumbuh suburkan rasa cinta. Dzat yang memberikan kekuatan cinta. Dzat yang paling layak dicintai kerana Dia juga Empunya nikmat cinta Allah Rabbul 'Alamin.


Kisah tragik di awal tulisan ini memberikan gambaran jelas sikap manusia yang rela mengorbankan diri demi sepotong cinta. Muda mudi yg nekad membunuh diri dengan pelbagai cara ini pada dasarnya belum mengenali hakikat cinta. Cinta yang mereka kenal selama ini adalah cinta yang ditunggangi oleh nafsu syahwat. Dan joki penunggangannya adalah syaitan laknatullah. pada momen ini syaitan berteriak keriangan sambil mengibar-ngibarkan bendera kemenangan kerana berhasil menjerumuskan anak cucu Nabi Adam dalam neraka jahanam dengan dalih cinta yang begitu murah nilainya.


Sebuah kisah lain tentang tragedi cinta dan kebodohan manusia yang amat memalukan berlaku di Dhaka. Menurut laporan berita salah satu akhbar ibu kota di negeri tersebut, seorang ayah dan anaknya mati saling tikam menikam hanya merebut cinta seorang gadis. Tragedu bermula apabila si gadis tidak tahu bahawa dua lelaki yang sering menjadi teman asmaranya pada waktu yang berbeza adalah ayah dan anak. Sampailah pada suatu saat mereka terserempak pada waktu yang sama. Maka tragedi pun bermula. Kedua-duanya sangat marah sehingga membawa kepada pertengakaran dan akhirnya bergelutan dan perkelahian yang berakhir dengan si ayah mati akibat tertusuk di perutnya. Namun sebelum rebah dia berjaya mencapai belati di jantung anaknya. Matilah keduanya. Dan pasti neraka tempat kembalinya.


Itulah tragedi cinta. Cinta memang tak kenal warna. Cinta tak kenal baik buruk. Cinta tak kenal rupa dan pertalian darah. Memang begitulah adanya. Kerana yang mampu mengenal warna dan baik buruk adalah pelaku-pelaku cinta yang menggunakan akal fikirannya.


Sebaliknya cinta juga mampu melahirkan peribadi-peribadi yang mengagumkan. Peribadi yang tak takut kehilangan suatu apa pun walau ia amat cinta pada sesuatu. Namun kerana cinta yang hadir dipenuhi dengan nuansa keimanan, maka mereka rela mengorbankan apa saja yang mereka amat cintai demi memperolehi keredhaan Dzat Pemberi cinta. Jiwa mereka tidak gundah gulana kerana kehilangan cinta duniawi kerana Allah sebagai Dzat pemberi ketenteraman. Peribadi-peribadi taat ini amat menyedari bahawa cinta hanyalah sebagai sarana mencapai tujuan. Mereka yakin kenikmatan cinta tak ada ertinya tanpa ada restu Allah sebagai Pemberi cinta yang bersifat sementara.


Kisah Abdullah putera Abu Bakar RA menjadi contoh kematangan pemuda yang mengenal erti cinta. Bayangkan!!! Dia memiliki isteri yang cantik, berakhlak mulia, berkedudukan tinggi dan berharta. Namun apabila ayahandanya memerintahkan untuk menceraikan isterinya, dengan alasan isterinya telah dilalaikan Abdullah dalam menunaikan hak Allah seterusnya akan melengahkan Abdullah berjihad dijalan Allah. Maka apa reaksi Abdullah?? Tidak!! Abdullah tidak marah langsung pada ayahnya. Atau berusaha mengambil pedang dan ingin memenggal kepala si ayah yang berusaha memisahkan jalinan cinta yang memang sudah sah itu. Sekali lagi tidak!!


Pemuda bernama Abdullah melihat perinta itu dengan kaca mata cinta yang diberikan Allah. Ia rela menceraikan isteri yang dicintainya demi mempereratkan hubungan cinta dengan Allah. Subhanallah...Masih adakah pamuda-pemuda seperti peribadi Abdullah di zaman globalisasi ini??


Begitulah cinta. Ia mampu melambungkan manusia pada derajat kemuliaan yang tidak terhingga. Manakala frekuensi atau gelombang cintanya juga sudah selari dengan frekuansi atau gelombang cinta yang Allah kehendaki. Semuanya akan senada seirama. Tak ada dengung sambung, tak ada nada ternoda. Demikian indah dan asli irama cinta sejati.




by

Di Sebuah Taman Kota Kosmopolitan


Para pekerja yg sibuk mbrsihkan kawasan rekreasi gempar!!
Raungan bunyi ambulans begitu mengejutkan ketika pagi yg masih tlalu awal ini kelihatan beberapa petugas paramedik begitu sibuk memberi pertolongan kpd sepasang muda mudi yg terperangkap didalam sebuah kereta ditaman tersebut. Nahas bagi pasangan dua sejoli itu, malaikat maut telah mencabut nyawa mereka dalam keadaan yg sungguh tragik.


Apa yg terjadi sebenarnya??


Ternyata sepasang muda mudi itu nekad membunuh diri dengan menutup saluran ekzos kereta dengan keadaan enjin kereta masih terpasang. Akibatnya mereka mati dalam keadaan berpelukan sehinggga begitu sukar pihak yg bertanggungjawab memisahkan antara dua jasad tersebut. Begitu "MENGHARUKAN!!!" Di dalam kereta tersebut ditemuui selembar kertas yg telah mereka tandatangani. Antara kandungannya..


TOLONG JANGAN PISAHKAN MAYAT KAMI DAN TERUS DIKEBUMIKAN BAGI MEMBUKTIKAN CINTA ABADI KAMI SEHIDUP SEMATI.


Dan dibahagian akhir surat tersebut tercatat bahawa mereka melakukan ini demi menyelamatkan cinta "SEJATI" yg "SUCI ini kerana org tua tidak merestui hubungan cinta mereka...ASTAGHFIRULLAH...!!


Di sebuah rumah di Jaziah Arab 1400 tahun yg lampau..


Abdullah bin Abu Bakar RA baru saja melangsungkan pernikahan dgn Atikah bt Zaid, seorg wanita cantik rupawan & berbudi luhur. Dia seorg wanita berakhlak mulia, berfikiran cemerlang & bkedudukan tinggi. Sudah tentu Abdullah amat mcintai isteri yg sebegitu smpurna menurut pandangan manusia..


Pada suatu hari, ayahnya Abu Bakar RA lalu di rumah Abdullah untuk pergi bersama-sama untuk solat jemaah di masjid. Namun apabila beliau dapati anaknya sedang berbual-bual dengan Atikah dengan lembut dan mesra, beliau membatalkan niat dan meneruskan perjalanan ke masjid.


Setelah selesai menunaikan solat Abu BAkar RA sekali lagi melalui jalan dirumah anaknya. Alangkah kesalnya Abu BAkar RA apabila beliau dapati anaknya masih bergurau senda dengan isterinya sebagaimana sebelum beliau menunaikan solat dimasjid. Lantas Abu Bakar RA memanggil Abdullah, seteruanya bertanya: "Wahai Abdullah, adakah kamu solat berjemaah?"


Tanpa berhujah pjg Abu Bakar berkata :"Wahai Abdullah, Atikah telah melalaikan kamu dari kehidupan dan pandangan hidup malah dia juga telah melengahkan kamu dari solat fardhu, ceraikan dia!!


Demikianlah perintag Abu Bakar kepada Abdullah. Suatu perinta ketika Abu Bakar dapati anaknya mula melalaikan hak Allah swt. Ketika beliau dapati Abdullah mula sibuk dengan isterinya yg cantik. Ketika beliau dapati Abdullah terpesona keindahan dunia sehingga menyebabkan semangat juangnya semakin luntur.


Lalu bagaimana tanggapan Abdullah?? Tanpa berdolak dalih apatah lagi cuba membunuh diri, Abdullah terus menyahut perintah ayahandanya dan menceraikan isteri yg cantik dan amat dicintainya...SUBHANALLAH!!


Dari dua petikan kisah diatas, marilah kita sama2 renungkan tentang hakikat dan bagaimana cinta sejati, tulus dan suci itu sebenarmya. Sesungguhnya perjalanan hidup manusia akan sentiasa dipenuhi dengan warna-warna cinta. Malah boleh kita ungkapkan bahawa kehadiran manusia di muka bumi ini disebabkan Allah swt mencampakkan suatu perasaan didalam jiwa manusia, iaitu CINTA..


Membicarakan tentang cinta ibarat menuras air lautan dalam yg kaya dengan pelbagai khazanah alam. Tak kan pernah habis dan kita akan sentiasa menemui berjuta macam benda. Dari sekecil-kecil ikan sehingga ikan paus yg besar. Dari kerang sampai mutiara malah jika diizinkan Allah swt kita mungkin menemui bangkai kapal dan bangkai manusia!!


Usia sejarah cinta seumur dengan sejarah manusia itu semdiri. Jika disuatu tempat ada 1000 manusia maka di situ ada 1000 kisah cinta. Dan jika di bumi ini ada lebih 5 million manusia, maka sejumlah itu pulalah kisah cinta akan digelar.


Walau berapa banyak pun nuansa cinta yg menjelma mjadi sebuah syair, drama, filem, lagu dan pelbagai bentuk hasil seni lain, namun pada hakikatnya cinta itu hanya ada dua buah versi sahaja. Versi cinta nafsu (syahwat) dan cinta Rabbani.


Yang menjadi persoalan skrg adalah mampukah kita membezakan yg mana cinta syahwat dan mana cinta Rabbani??






JOM IKUTI SAMBUNGANNYA NANTI YA....^_^


by

sekiranya...
kita cinta pada manusia...
tak semestinya manusia cinta pada kita... 


tetapi sekiranya...
kita cinta pada Allah...
nescaya cinta Allah tiada penghujungnya...



sekiranya...
kita cemburu pada manusia...
kita akan cemburu kepada orang yang mencintai orang yang kita cintai...
tetapi sekiranya...
kita cinta pada Allah...
kita akan turut mencintai orang yang melabuhkan cintanya kepada Allah juga..



ya Allah...
andainya dia adalah jodoh yang ditetapkan oleh-Mu kepada ku...
maka..
campakkanlah ke dalam hatiku cinta kepadanya adalah kerana-Mu...
dan...
campakkanlah ke dalam hatinya cinta kepada ku adalah kerana-Mu...



namun...
andainya dia bukanlah jodoh yang ditetapkan oleh-Mu kepada ku...
berikanlah aku kekuatan agar pasrah dalam mengharungi ujian
yang Kau berikan kepadaku..



aminah qutb...

by

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...