Ada pada satu hari di sebuah dewan dimana terdapat ramai orang yang hadir, dari pemimpin teratas, orang-orang kenamaan hinggalah ibu bapa dan kawan-kawan. Kehadiran mereka semua adalah demi mengucapkan Tahniah, berkongsi kegembiraan, kesyukuran kerana nendapat Segulung ijazah. Mereka bergambar kenang-kenangan, sambil memegang ijazah dan Bunga di dada, melontar topi di awan dengan teriakan puas.

Aku: Jadinya, kenapa?


Bishop Kristian: JUBAH YANG MEREKA PAKAI ITU ADALAH PAKAIAN KAMI. Seluruh dunia telah mengenakan jubah kami dengan perasaan mereka begitu syahdu dan penuh rasa bangga. MEREKA TELAH JADI WARIS KAMI TANPA KAMI PERLU WUJUD DI HADAPAN MEREKA. Malah MEREKA BEREBUT-REBUT MELAYAKKAN DIRI KE MAJLIS ITU.


(Jauh di benak hatiku mengakui bahawa kita sedang diperbodoh-bodohkan oleh mereka. Kelihatan design jubah itu memang serupa dengan jubah mereka, hanya terdapat sedikit gubahan pada jubah yang kita kenakan bagi menyesuaikan dengan keadaan dan majlis itu.)


Aku: Jika begitu semasa saya grad nanti, saya tidak akan mengenakan jubah itu.


(walaupun begitu ia masih tidak akan dapat mengubah apa-apa pun, ia tetap sama kerana kita juga mempelajari ilmu mereka.)


Bishop Kristian: Jika mampu, silakan. INI KERANA SETIAP SEORANG YANG MENENTANG PEMAKAIAN JUBAH INI NISBAH AKAN ADA 1000 LAGI YANG AKN MEMAKAI JUBAH NI, MEREKA YANG MENGIDAMKAN MAJLIS INILAH YANG AKAN MEMPERTAHAHANKAN PEMAKAIAN JUBAH ITU SENDIRI. Kami tidak perlu risau dan membuat apa-apa pun.


(Aku cuba menyangkal)

Aku: Gereja juga yang akan rugi kerana akan lahir lebih banyak orang islam yang pandai dan boleh bersaing dengan kamu.

Bishop Kristian: SUDAH LAMA KAMI MENANTI ORANG ISLAM BERKATA SEPERTI ITU. BUKAN MUDAH, BERATUS-RATUS TAHUN KAMI MENGUSAHAKAN DAN KINI HASILNYA SEMAKIN RAMAI ORANG ISLAM MEMAKAI JUBAH KAMI DAN SEMAKIN BANYAKLAH TERLUCUTNYA JUBAH MUHAMMAD S.A.W.


Aku: Saya anda ini silap kerana semakin banyak institusi pengajian islam diwujudkan di dunia ini, Terdapat berpuluh-puluh universiti islam di kampung saya.


Bishop Kristian: Sayangnya awak tertinggal suatu ayat. DAN ISLAM YANG UMATNYA SEMAKIN HANCUR. Saya juga terlupa ingin bertanye kepada awak mengenai suatu perkara?


Aku: Apa dia?


Bishop Kristian: SEKIRANYA ILMU YANG KAMI LEPASKAN DARI DIRI KAMI ITU SUATU KEBAIKAN, MENGAPA TIDAK KAMI AJARKAN KEPADA KAUM KAMI SAHAJA DAN MEMBIARKAN KAMU MENTADBIR WILAYAH SENDIRI MENGIKUT KESUKAAN KAMU SELEPAS DIBERIKAN KEMERDEKAAN?


(Beristighfar panjang bila soalan yang membunuh ini diajukan, terkedu buat seketika, aku terdiam seribu bahasa)


Bishop Kristian: Soalan itu tidak perlu dijawab kerana LIDAH KAMU DAN HURUF-HURUFNYA TIDAK LAYAK SEBAGAI JAWAPANNYA.


(Jiranku hanya tersenyum sambil mengurut-ngurut bahuku, agar aku bertenang.)


Bishop ini hidupnya sangat sederhana, kelihatan seperti orang kampung dan tidak ternama akan tetapi dia sebenarnya memegang banyak rahsia. Amat berbeza pula dengan golongan freemason dan illuminati yang hidup berkuasa serta mewah. Adakah penampilan berkuasa dan mewah ini bertujuan mengaburi mata kita semua, agar kita semua tidak akan menyangka bahawa paderi-paderi jesuit ini sebenarnya perancang?. Manakala Bishop sebagai penasihat dan ketua? Sebuah persoalan yang aku pendamkan demi keselamatan diri. Ada sesiapa yang mampu memperjelaskan kebanyakan kata-kata jiranku (Bishop Kristian) ini yang sering berkias-kias?|


Jubah Paderi Kristian
Jubah Konvokesyen

by

5 Mujahid & Mujahidah Tinggalkan Pesan:

Mariah Binti Abd Rahim said...

emm.... salam..

pernah juga tahu ttg perkara ni, dan saya dah pergi konvensyen pun..

patutnya sy xpergi pun xpe, dah terpakai jubah dia...:(

Anonymous said...

x nampak pun persamaannya. boleh jelaskan lg?

Ismi Ijmi said...

emmmmm, kan baju dan agama tidak ada kene mengena?

Nurul said...

sy ada dgr versi yang lain. wallahu a`lam..
katanya, jubah ni datang dari zaman kegemilangan Islam di waktu Abasiyah lagi. mereka-mereka lah yang sebenarnya berebut2 nak ikut budaya pemakaian ilmuan Islam.

walau apapun, semua itu bermula dengan niat. insyallah,tiada orang berniat pakai jubah konvo untuk ikut pemakaian orang kafir :)

Jasad Golgi said...

Assalamualaikum..

Rasullulah S.A.W. pernah bersabdamaksudnya:

"Barangsiapa yang menyerupai sesuatu kaum, maka seseorang itu terdiri dari kalangan mereka iaitu kaum berkenaan".

menurut kefahaman saya berdasarkan hadis ini, Rasulullah tidak pula menjelaskan sama ada dengan niat ke perbuatan..Rasulullah hanya menyatakan "menyerupai"..

ini saya beri contoh sahaja..seorang wanita islam memakai pakaian yg menutup auratnya tetapi ketat sehingga menampakkan bentuk badan..tapi bila ditegur beliau mengatakan yang "saya da tutup aurat"..sedangkan dalam Islam da ade nyatakan berkenaan perkara tu..

Matlamat tidak menghalalkan cara..

kalo ada sahabat2 yg lebih berilmu minta berkongsi sama untuk lebih pencerahan..

sekadar berkongsi..sila tegur jika saya tersalah..

Wallahualam..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...